Zweden 2016

Route:

Dag 1, Amsterdam – Älvkarleby

Dag 2, Älvkarleby  - Rättvik i

Dag 3 Rättvik

Dag 4 Rättvik – Malung

Dag 5 Malung - Karlstad

Dag 6 Karlstad

Dag 7 Karlstad - Stockholm

Dag 8 Stockholm - Amsterdam

Dag 1, thuis - vliegveld – Alvkaeleby

De wekker ging vanmorgen heel vroeg, 2:30 om precies te zijn. We rijden 3:15 weg naar Schiphol. Na het wegbrengen van de auto, de shuttle in en naar het vliegveld. Eenmaal aangekomen, de koffercheck door en lekker een starbugs koffie gedronken. Om 6:50 de lucht in voor twee uur en naar Stockholm.

Daar aangekomen even verwarrend waar we heen moesten voor de cental cars, hierdoor de bus gemist maar na 10 minuten toch op pad. We kregen een Toyota Yaris toegewezen. Na controle nog even een schade gemeld en we konden onderweg. De auto is even wennen maar rijdt prima. In Uppsela een grote supermarkt gevonden waar wij inkopen hebben gedaan. Verderop even bij een parkeerplek langs de weg een broodje gegeten en wat gedronken.

Onderweg wordt het steeds rustiger en eenmaal in de buurt van hotel even bij meer Mamala gekeken en een rondje gewandeld.  Het hotel was zo gevonden en ligt prachtig langs een flinke dam. Na de incheck een leenfiets in gebruik genomen. Wij zijn heerlijk door de omgeving gaan fietsen, beetje kris kras omdat wij geen echte route wisten.

Op gegeven moment bij een stuwdam uitgekomen waar de zalmen uit het water sprongen. Wat een geweldig spektakel de ene nog groter dan de andere. Hier zijn wij vandaag 3 keer beland als tussenstop ook omdat wij zo onder de indruk waren. Wat andere prachtige plekjes bekeken, super leuke huizen gezien en langs het water gefietst is het tijd voor eten. Onderweg een pizzeria gezien en daar naar terug gereden. Erik ging voor de tonijn pizza en ik voor de pasta garnaal en zalm. Hierna nog even door met de fiets en toch nog maar keer bij de zalmen gekeken. Na een half uurtje toch maar richting hotel gegaan. Kapot maar tevreden gaan we naar morgen.

Dag 2, Alvkaeleby - Fenu mine - Rattvik

Half 9 ontbijten, met lekker echt knäckebröd. Daarna de spullen gepakt en op naar het volgende hotel. Het eerste uur rijden was wat saai, alleen maar hekken om mogelijke oversteek van dieren te voorkomen. Na 1 1/2 uur even van pad af voor een bezienswaardigheid dat uiteindelijk niets bleek te zijn, bij het draaien een mama hert met twee kindjes gezien. Wrgens langs een water nog even gestopt en de boel bekeken en na twee uur rijden bij de Flénu mine aangekomen.

We konden gelijk mee met de rondleiding, en mochten helmpje en cape aan. hmmm.... charmant. 68 meter onder de grond, leuke ervaring en hoop geleerd. na een uur weer boven  en wel erge trek gekregen. Bij het winkeltje ruime keus uit gebakjes zelfs suikervrij. ik ben gegaan voor suikervrij koekje en Erik  voor de worteltaart. Er vielen nog vele gebouwen te bekijken waar je kijkje kon nemen incl. museum met wel grappige elementen erin. Na een fikse ronde rond om de mijn de auto opgezocht. Even een broodje gegeten en voor de wespen weer toe konden slaan de auto in gesprongen.

Rattvik is nog 45 min rijden. Onderweg nog even bij mooi meer gestopt. Even bij een supermarkt nog een stop gedaan en het hotel opgezocht. Wij waren alleen half uur te laat alles was al dicht, er hing een briefje met erop ons huisnummertje en sleutels. Alleen hadden we nu geen linnengoed dus maar gaan bellen, ik was vergeten linnen te reserveren maar stond niet duidelijk in de papieren.

Lekker gaan koken, Zweedse balletjes, erwten en verse pasta op het menu. na 1 1/2 uur werd alsnog het linnen gebracht. Wij wilde nog wat rondrijden in de hoop nog wat wild te zien, een uur gereden maar helaas. Eenmaal terug in het huisje de spullen uitgepakt en toetje gegeten. hup ons bedje in, het was een lange dag.

Dag 3, waterval – dierentuin

Vanmorgen relax opgestaan en op onze patio zitten ontbijten,  even met zijn drieën want kwam een kat op visite. Na opruimen en opfrissen op pad.

Eerst naar de waterval. Na 40 minuten rijden aangekomen. niemand aanwezig dus lekker samen bos in gegaan. Het was een prachtig bos en best een fikse klim om de waterval te zien. Na een uurtje banjeren weer richting de auto gegaan.  Na even drinken weer gaan rijden, het was een prachtige weg en lekker rustig. Een paar keer bij uitzicht gestopt voor foto’s en na een uur bij de dierentuin. Eerst lekker kop koffie met wat lekkers gekocht. zo nu zijn we klaar voor de dierentuin.

Ze hebben niet veel dieren maar wel prachtig opgezet. De dieren die er zijn hebben het goed en vermaken zich duidelijk. Na een flinke klim boven bij Tiger mountain een lekker ijsje gekocht en lekker van het uitzicht genoten. Op ons gemak terug gelopen en naar buiten. Hier in de auto gestapt richting het meer, iets te druk hier dus een grindpad opgereden, even vluchtig een eekhoorn gezien. Hierna door naar Orsa, hier getankt en gepind maar veel shoppen zit er hier niet in, er is maar weinig te beleven op dat gebied. Wij zijn doorgereden en kwamen in de Zweedse file terecht, stelt niet veel voor maar na al dir rust zeer irritant. Lekker terug gereden naar ons huisje. Eenmaal daar aangekomen, gaan koken, eten en relaxen. Uiteindelijk toch besloten om wat rond te rijden om wild te spotten, resultaat 5 herten en een vleesmuis.

Dag 4 Rattvik - Leksand-Malung
De wekker ging op tijd want we gaan weer rijden en moeten het huisje schoon achterlaten. Helaas regen vandaag, na vertrek en wat rondrijden toch droog geworden en zijn Ratyvik ingelopen. De grote pier over het meer heen gelopen en dorpswinkeltjes afgestruind. Weinig te beleven maar toch 1 1/2 uur rond gelopen. Besloten om een omweg route te rijden omdat dat mooiere weg is, al snel in de remmen want er stonden kraanvogels in het veld. Na een korte foto shot weer verder.

Leksand is onze volgende stop, ook hier 1 1/2 uur gelopen eerst langs het water en via de stad terug. Om half 2 richting hotel gaan rijden. het is een prachtige route om te rijden en na twee uur bij hotel aangekomen. Hier ingecheckt en de vishengels/vergunning geregeld en hup eens kijken wat we ervan kunnen bakken. Eerst bij stroomversnelling gaan zitten, geen succes want de vliegvis zat steeds vast. Gaan zoeken naar een andere plek, deze gevonden maar door te ondiep water ook geen succes. Toch nog laatste poging gewaagt en hier dan toch 45 minuten kunnen vissen. Niets gevangen maar wat een prachtig land is dit toch. Hierna terug naar het hotel en hier lekker gaan eten. Prachtig uitzicht over de rivier. Erik heeft rendiervlees besteld en ik een kaastaart en als toetje Zweedse wafel met bosbesijs. Op naar morgen dan alweer op de helft, wat gaat toch snel

Dag 5 Malung - karlstad
Vanmorgen op tijd op, het was een rumoerige nacht. Hotel was wat gehorig en wij hoorden de buren aardig snurken. Al vroeg waren er andere gasten al aan het rommelen iedereen in het gebouw gelijk wakker. Na douchen, lekker ontbijten en dit was heerlijk maar door de drukte ook wat onrustig en al snel weggegaan. Wij zijn eerst nog even gaan vissen. prachtig weer vandaag voor dus lekker even twee uur lang relax staan vissen samen. Hierna terug de spullen ingelevert en om half 12 richting volgende hotel aangegaan.

Na een uur rijden wilde we ergens kopje koffie doen en hiervoor bij een camping terecht gekomen. Deze bleek van een Duitse eigenaresse te zijn dus gelijk goed voor de Duitse les. Moet zeggen best trots dat ik alles verstond en zelfs wat terug kon zeggen. Na een gebakje en twee grote koppen koffie weer door getuft. Na weer een uur gestopt voor een wandeling langs een waterval. Hier uiteraard weer een hoop foto’s gemaakt en na 1 1/2 uur een paar boterhammen verder hup weer de auto in.

Na weer een uur rijden even een supermarkt bezocht om inkopen te doen voor de komende twee dagen. Boodschappen doen is hier net zo duur als thuis dus redelijk te doen. Na een chauffeur wissel op naar het laatste stuk. Het huisje was snel gevonden en gelukkig wat achteraf gelegen want Karlstad is groter en met alle rust van afgelopen dagen even wennen. Wij hebben weer een eigen keuken en vandaag staan er tortilla’s met gehakt op de planning.

Na eten nog even ronde door de buurt gedaan. voor hey eerst weer mensen met een gezonde kledingstijl.  Noq rondje nog even supermarkt een toetje gehaald en deze aan het water net zonsondergang lekker opgegeten. eenmaal terug in het huisje even de was gedaan en neergeploft ......

Dag 6, Karlstad
Vandaag rustig opgestaan en lekker ontbeten. Helaas erg grauw weer vandaag maar het is wel droog gelukkig. We zijn eerst in de auto gestapt naar overdekt winkelcentrum. Hier hebben we heel veel winkels afgesnuffeld, voor het eerst een beetje mode producten. Tot nu toe bijna geen winkels gevonden. Hier is het ook drukker en de eerste mooie Zweedse mensen komen tevoorschijn. Niets gekocht, maar wel lekker rondgekeken.

Nu door naar recreatiepark. hier hebben wij eerst een kop koffie gedaan, in een romantisch oud pandje. zelfs kaarslicht, super leuk. Hierna de dierenwei over en natuurlijk konden wij de cavia’s net overslaan. Hierna doorgelopen naar het bos, hier een paar spelende eekhoorntjes gespot. Over de vondels heen gelopen en zo weer terug richting de uitgang. Besloten de auto hier te laten staan en de stad in te lopen. Helaas begon toen de regen en de stad bleek verder lopen dan gedacht. In de stad gelukkig vele overdekte winkelcentra dus heerlijk gesnuffeld en opgewarmd. Uitgekeken in de stad weer naar de auto gelopen. Eenmaal in het huisje terug al weer etenstijd en mijn kookkunsten weer aangezet. Vandaag Zweedse balletjes met aardappelblokjes op het menu. Hierna ben ik blog even onze eigen sauna ingedoken, heerlijk na zo een koude en natte dag. Voor morgen vast grootste deel van de koffers ingepakt.

Dag 7, karlstad - stockholm
Vandaag vroeg de wekker, wel eerst op ons gemak gegeten. Hierna alles in de auto gepakt en op naar onze laatste rit. Na 1 1/2 uur rijden een stop gepland bij een natuurpark. Hier lekker uurtje gewandeld zodat we weer verder konden rijden.

Volgende stop weer dik uur verder was tankstastion. Hierna stond kasteel op de planning, ook dit is nog een uur rijden. Eenmaal aangekomen eerst kop koffie gedaan. Zo nu tijd voor een  rondje kasteel, mooi en oud kasteel. Buiten in de tuin een broodje gegeten en de auto ingestapt voor het laatste stukje rijden. Om half 3 stonden we bij het vliegveld om de auto in te leveren. Dit liep voorspoedig en konden zo met koffer en al naar de bus toe. Hier op de bus gestapt naar Stockholm want daar hebben wij toch geen auto nodig. Na 45 minuten in hartje centrum en hotel maar 10 minuten lopen ervandaan. Op de kamer even uitgerust en daarna konden wij het toch niet laten om toch al te snuffelen van de sfeer in de stad. Hotel ligt naast de hoofdstraat van de stad sus super locatie. Na dik  2 uur lopen een eettentje opgezocht, en voor pizza gegaan. Na lekker te hebben gegeten nog lekker een uur rond geslenterd richting hotel. In het hotel neergestort, kapot maar voldaan van de volle dag

Dag 8, stockholm
Geen wekker, ook wel eens fijn. Na opfrissen naar het ontbijt. vers en lekker alleen een beetje druk. Na het ontbijtje nog even tanden gepoetst en gaan lopen, en lopen en lopen. Mooie stad met veel leuke parken. Op een gegeven moment op de grond gaan zitten met een kop koffie en gewoon een uur lang mensen zitten kijken, heerlijk. Genieten ook zo lekker in het zonnetje. Toen zijn wij weer verder gaan lopen langs een overdekte markt en voor Erik langs de Ferrari dealer.

Hierna kwamen we langs historica museum gratis dus even naar binnen gelopen en rond geneusd tussen de geschiedenis van zweden en de Vikingen. Hierna door naar het nationaal park hier weer heerlijk ib zonnetje gezeten. Na dik twee uur lopen te hebben weer terug richting hotel maar eerst eten. Na al het lopen best honger gekregen, na even zoeken een leuke moderne Turkse zaak gevonden en hier heerlijk gegeten. Hierna voldaan en gebroken terug naar hotel. Alweer tijd om in te checken en met overleg bij de balie even uit mogen printen.

dag 9, stockholm naar huis
Laatste dag alweer maar we vliegen pas vanavond laat dus hebben de hele dag nog. Werst lekker ontbeten daarna de koffers gepakt en deze beneden afgegeven en hup de stad in. Eerst een flinke wandeling langs het water, halverwege eendjes ons laatste brood gegeven en via een fix hoge brug weer terug via de overkant. Bij half 12 even appeltje gegeten en gedacht dat wij toch de boot gaan nemen gezien we alles gezien hebben wat we wilde zien. Zo gezegd zo gedaan eenmaal op de boot mochten wij op 8 plaatsen uitstappen en zijn wij bij de plek waar we gisteren mensen hebben zitten kijken nog maar eens zitten kijken. Hier hebben we ook onze boterhammentjes opgegeten.

Na dik een uur de boot weer ingestapt en heerlijk 1 1/2 ronde gedaan en lekker genoten. We moeten nog eten dus besluiten bij het eiland uit te stappen. Hier onverwachts nog op een boten museum gelopen en rond gesnuffeld. Daarna bij een kiosk patat gegeten en nog even genieten van het uitzicht. Hierna gelopen langs de boulevard richting het hotel. Na een uur lopen aangekomen en onze spullen nog even in de koffer gegooid.

10 minuten lopen naar de bus en hier de bus gepakt naar het vliegveld. Aa alle standaard vlucht dingen weer veilig thuis. Jammer want wij hadden zo nog een week kunnen reizen door het prachtige land