Portugal 2017

Dag 1 Thuis -Porto

Na een volksverhuizing gisteren van al onze dieren is het vandaag zover, lekker op vakantie. Om 7 uur gaat de wekker en na een snelle hap en een frisse douche de auto in gesprongen. De auto hebben wij bij Aalsmeer geparkeerd en met de shuttle naar Schiphol. Daar aangekomen kwamen wij erachter een half uur vertraging te hebben. Eerst maar eens door de douanen, pfff Erik stond in de verkeerde rij maar daardoor wel mensen kunnen kijken, jeetje wat zijn er veel mensen die de regels niet in acht nemen. Na 15 min. door naar onze standaard Schipholstop Starbacks, lekkere koffie. Dit even op ons gemak gedronken en nog even buiten in het zonnetjes gestaan. Na 1 1/2 uur het vliegtuig in, en na puinzooi vlucht van 3 uur in Porto aangekomen. auto ophalen verliep voorspoedig en konden vrij snel op pad. Na 20 min. rijden bij ons hotel aangekomen. Het hotel ligt dwars naast het strand en de vierde etage dus prachtig uitzicht op de stad en de zee. Na even opfrissen even op zoek naar een supermarkt. Daarvoor is internet wel ideaal en zo een supermarkt in de buurt gevonden. Na wat boodschappen weer terug naar de kamer. Nu lekker even wandelen, heerlijk langs de kust gelopen. Het weer was zeer bewolkt maar niet koud. Daarom kozen wij ervoor om lekker in hotel op de kamer te eten. Wij waren ook goed moe. Op de kamer lekker sla met een broodje gegeten en als toet een plak cake. Prima voor de eerste dag. Lekker op tijd het bed in gedoken. wij hebben zin in de rest van de week, even lekker weekje genieten.

Dag 2,

Vandaag wat vroeg wakker, maar komt doordat wij een uur eerder leven dan thuis. Na een lange douche, en lekker turen over zee ons klaar gemaakt voor het ontbijt. Dit was eenvoudig, vers en alles wat je nodig hebt bij een lekker ontbijt. Op de kamer nog even met mama geskyped en de caafjes gezien en daarna door naar de dierentuin. Deze ligt 15 km van hotel af dus lekker makkelijk. Alleen aangekomen bleek deze niet op maandag open te zijn, en wat is het vandaag juist maandag. Ok en nu, plannen omgooien. Het wordt de stad Porto in. Helaas zat weer niet helemaal mee dus met regen die kant maar opgereden. In de stad al snel een parkeergarage in gereden. Een hele belevenis wat die was niet bepaald breed, wij blij dat wij een Volkswagen up hebben. Nu lekker slenteren en de stad in. Na even kwamen wij een grote markthal tegen, en uiteraard even gaan kijken. Het werkt hier toch iets anders dan thuis, kippen in kleine kooitjes, overal zwerfkatten, veel vis en groenten te koop. Er waren ook wat souvenir steentjes dus daar alvast een magneetje gekocht. De sfeer is in de stad heel goed, niet druk, wel wat toeristen maar als je door de kleine straatjes doolhof vallen die ook in het niets weer weg. Even de hoofstraat doorgelopen maar die is niet bijzonder, veel winkels die wij thuis ook hebben. Oprichting het water en daar al gauw de grote bekende brug gevonden. Jeetje, die is mij een partij hoog en dan de metro die eroverheen dendert, zorgt voor lekkere beweging af en toe. Zo apart de stad ziet er top uit op een afstand, maar als je dichterbij komt is er een hoop klaar voor de sloop maar het geeft wel een aparte sfeer. Na vele foto’s besloten om door de kleine smalle straatjes naar beneden te gaan. Dit is zo leuk lopen, wel lekker stijl, maar erg leuk. Eenmaal beneden aan het water, wilde wij even wat eten. alleen een broodjes was niet te vinden, dus lekker even een kop koffie gedronken bij een tentje met uitzicht op de brug. Beslopen om naar de overkant te lopen, op het lage stuk van de brug. Eenmaal aan de overkant, heerlijk over de boulevard gelopen, en aan het einde een heerlijk eettentje gevonden waar wij een reuze tosti voor een mini prijs hebben gegeten. Na een lekkere uitgebreide zit, weer doorgegaan. We hadden twee opties, met het voetpondje naar de overkant, of met de gondel omhoog. Na lange twijfel heeft Erik de knoop doorgehakt en zijn wij in de gondel gegaan. Jeetje, weten gelijk waarom die niet veel wordt genomen, ineens is Porto toch duur hihihihi. De boot was de helft maar ok we gaan. En het was een conpleet glazen gondel dus we hadden prachtig uitzicht, voordeel is ook we hoeven niet neer stijl omhoog te wandelen. Eenmaal boven, wilde wij toch iets verder naar boven, en daar dan ook genoten van het overweldigen uitzicht over de stad. Inmiddels is het al half 5 geweest, dus toch maar richting de auto gaan lopen. Nu de hoge kant van de brug over weer terug, pffff echt hoog. Eenmaal aan de andere kant een andere route gelopen richting de parkeer garage. Onderweg nog een hoop prachtige gebouwen gezien en genoten van alles wat er om ons heen gebeurde. Eenmaal bij de auto, voor een bijna hele dag parkeren maar 6,50 afgerekend.  Nu richting het hotel, helaas met kleine omweg omdat de navigatie op het verkeerde adres stond. Inmiddels was het prachtig opgeklaard dus ach maakt het uit. In de omgeving van het hotel de auto even geparkeerd en genoten van alles vogels in de baai en het bijna ondergaan van de zon. Eenmaal bij het hotel naar het strand gelopen en daar genoten van de ondergaande zon. We wilde eten maar blijkbaar is er hier veel op maandag dicht, dus het was even zoeken. Op de boulevard was nog een zaakje open, we hadden niet lang meer want ze gingen met een uurtje dicht. Geen probleem dus een lekker drankje en een hamburger besteld. Na die reuze tosti van vanmiddag hadden we toch niet meer trek. Na een lekker maaltje, langs de woeste zee weer lekker naar het hotel gelopen. Het was een volle maar fijne dag, morgen poging twee voor de dierentuin

Dag 3, Dierentuin en omgeving Porto
Na lekker relax ontbijten vandaag poging twee voor de dierentuin. Nu is hij wel open, en heerlijk rondgelopen. Enige mindere was dat er 200 kinderen van een schoolreisje rondliepen. Het was wel mooi te zien hoe ze discipline aanleren hier, alles netjes achterlaten is een must, en o wee als je niet beleefd bent tegen anderen dan krijg je een fikse preek. Wij hebben ook een capibara geaaid, ze blijven leuk. Na een demonstratie van vogels lekker een broodje tonijn gehaald en al kijkend naar de maki’s opgegeten. Vervolgens lekker verder gewandeld, en om uur of 2 richting de auto gegaan. Ik heb een leuke rijroute uitgezocht om wat meer van het binnenland te zien. Helaas is de ronde iets anders gelopen omdat de wegennummers niet heel goed aangegeven staan. Het heeft de rit er niet minder mooi op gemaakt. De N108 loopt langs het water en de bergen. Het is prachtig hier, wij hebben diverse foto stopen gemaakt. Het weer klaarde ook helemaal op, heerlijk nu kunnen we de jassen ook lekker uit laten. We zijn vanaf 35 km van Porto weer terug gereden. Om half 6 weer bij het hotel, gelijk door naar restaurant. Degene die wij in gedachten hadden was dicht, maar wij wilden niet weer een makkelijk broodje halen. Na een stuk slenteren een Italiaan gevonden. Erik lekker een tonijn pizza en ik taggatelli met zalm. Na lekker smullen weer richting hotel gewandeld en ons bedje in gedoken.

Dag 4, Porto naar Nazaré
Na het ontbijt ons klaar gemaakt voor de rit. Wij gaan vandaag weg uit Porto en naar Nazaré, het is 200 km rijden dus voor ons doen een klein stukkie. We willen niet alles over de snelweg rijden dus een paar plaatsen uitgezocht waar wij lekker langs binnendoor kunnen rijden. Om half 10 stappen wij in de auto, eerst rammen wij over de snelweg. Geloof dat wij bijna 10 tolpunten zijn gepasseerd, wij blij met het tolkastje anders moeten wij binnen 48 uur een postkantoor gaan zoeken en nu loopt via de creditcard een stuk makkelijker. Onze eerste stop na 1 1/2 uur rijden is Buarcos. Hier hebben wij een heerlijke wandeling gemaakt. Daarna even langs het strand een kop koffie gedronken. Na nog wat verder wandelen wilde Erik een ijsje. Met dit prachtige zonnige weer vandaag een goed idee. ik 1 bol en Erik wilde er 3, nou dat heeft hij geweten hij kreeg de toren van pizza aan ijs. Op een bankje hebben wij dat heerlijk zitten opeten, een complete maaltijd. Verder lekker doorgelopen naar de auto want we zijn er nog niet. Eenmaal bij de auto nog even op het muurtje gezeten en lekker genoten van de zee en zon. Vanaf nu binnendoor verder, langs Coimbrao, Viera de Laira, en heerlijk om obs heen gekeken en genoten van hoe de mensen gier wonen. Even door kwamen wij in prachtige bossen en duinen terecht, en nog maar eens een strand wandeling gemaakt want de auto is niet geheel goed voor onze rug. Een stuk verder bij een vuurtoren en rotsen gekeken, jeetje wat is ook hier het mooi. Nu naar onze slaapplek, dit keer een chalet op een camping. Even inchecken en we mochten ons huisje opzoeken. Ik was even vergeten een extra te hebben geboekt dus er lagen heel lief rozenblaadjes en wijn in het huisje. Echt super leuk aankomen. Wij hebben ook prachtig uitzicht over de bossen. Nu even zoeken naar een supermarkt en ook deze snel gevonden. Lekker wat eten gekocht en ontbijt voor morgen. Eenmaal in het huisje lekker gekookt, kip met verse pasta en sla. Bij zonsondergang genoten van ons wijntje.

Dag 5, Nazaré
Helaas geen ontbijt vandaag want het cafe is dicht, maar gisteren supermarkt spullen voor gekocht. Lekker broodje, croissantje en ham kaasbroodje. Heerlijk, alleen geen koffie helaas. Vandaag willen wij weinig rijden dus gaan Nazare verkennen en onveilig maken.

Boven op de berg, eerst naar het fort gereden. Hier na een euro entree te hebben betaald doorheen gewandeld. Een prachtig uitzicht over de zee, en een deel van de stad onder aan de berg. Na een kleine wandeling de auto weer in gegaan, en de auto wat verderop veilig geparkeerd. Hierna van het uitzicht genoten en lekker een kop koffie gescoord. Na een half uurtje met het mono treintje naar beneden. Hier heerlijk door de smalle straatjes gestruind, en met trek naar de sushi bar gelopen en daar lekker sushi to go gehaald en op het strand opgegeten. De staartjes van de garnaal hebben de zeemeeuwen gekregen. Na een uurtje strand zitten wel genoeg gehad en stukje verderop in een strandtent gaan zitten en een mojieto gedronken. Daarna lekker verder gewandeld, halver wegen een ijsje gescoord en langs de boulevard opgegeten. Inmiddels de dag alweer aardig op weg en terug naar de monorail gegaan. Eenmaal bij de auto besloten een ander strand te zoeken in de hoop een leuk restaurant te vinden. Na drie mooie stranden niets gevonden en naar beneden de stad gereden. Hier in een verkeerde tent gaan zitten waar ze geen eten hadden alleen drank. Ja en wat doe je op vakantie dan maar drank bestellen.

Na de zonsondergang een supermarkt gezocht. Hier hebben wij brood gekocht met chocopasta en in het huisje hebben we deze lekker gegrild en opgegeten.

Dag 6, Nazare naar Sinstra
Vandaag was het café open dus na alles alvast te hebben gepakt, lekker naar het café gewandeld en daar ontbeten. Dit was lekker uitgebreid en met koffie, joepie. Na ontbijt, onze spullen gepakt en uitgecheckt. Omdat wij niet ver hoeven te rijden vandaag, besloten zo goed als alles lekker binnen door te gaan rijden. De natuur hier is weer heel anders, minder hoge bergen maar heuvels. Daarbij minder bomen en meer landbouw. Na een uurtje bij onze eerste stop, fort of pebziestra.

Hier het fort bekeken, wat gratis is te bekijken. Na een fikse ronden, langs het fort, haven en dorpje een lekker koffie huisje bezocht. Zo we gaan weer door, en na weer een uur rijden, gestopt bij een mooi strand.

Na een wandeling, weer verder in de auto. We hadden fikse honger gekregen en bij een strand verderop hadden wij een leuk strandzaakje gevonden. Hier een reuzen tosti gegeten. En we waren toch aan het strand, ik kon het niet laten om mijn schoenen even uit te gooien en lekker de zee in te wandelen. Erg koud, en toch wat vergist in de hoge golven maar toch nog een half uur gewandeld. Nu door, laatste uurtje rijden, heerlijk door alle leuke dorpjes heen. Eenmaal in Sinstra aangekomen,was het even zoeken naar ons huisje in de smalle straatjes. Na zoeken toch gevonden, en door de huiseigenaar een uitgebreide rondleiding gehad in het voor ons 2, veel te grote huis. Hij heeft ook op de kaart aangegeven waar alles te vinden.

Trek gekregen en besloten vanavond zelf te koken en op zoek te gaan naar de supermarkt. Na een flinke afdaling, deze gevonden. Voor de komende drie dagen ontbijt geregeld, en vanavond patat met vleespasteitjes. Nu weer terug omhoog, pffff even een flinke klim terug maar wel leuk om langs de wijk zo te lopen. Het is geen goedkope wijk, en ook ons huis is echt ruim, kunnen wel 8 personen in. Lekker even hangen in de woonkamer, en naar bedje toe.

Dag 7, Castelo dos moiros, palasco da penta, Sinstra
Na een eigen gemaakt ontbijt van fruit, cornflakes en geroosterde boterhammen op pad. Vandaag besloten de auto te laten staan. Het wordt wel een flinke klim vandaag maar komt vast goed. Vanuit de vila kunnen we wandelen naar een ruïne en een kasteel maar vervelende daarvan is, die liggen altijd boven op de berg. Met volle moet op naar de eerste stop castelo dos moiros. Dankzij de goede beschrijving van de eigenaar van de vila een kortere weg gevonden maar dat maakt de klim niet minder lastig. Na 45 minuten op, op, op, eindelijk bij de ingang. Wij zijn gelijk naar de koffie met wat lekkers gesprongen.

Na een korte stop, verder geklommen. Leuk langs de oude fort muur, alleen veel wind dus best listig zo boven op de berg. Prachtige foto’s kunnen maken, eenmaal weer bij de ingang even flesje water gekocht. Het is niet zo warm vandaag maar goed drinken is belangrijk. Nu door naar het kasteel, en dat ligt een berg verderop. Dus met volle moed weer op, op, op. Dit is heel toeristisch kwamen wij achter, dus lekker druk.

Het kasteel heeft een gigantische tuin, en na de ingang uiteraard eerst weer op, op, op. We hadden ook entree betaald om binnen te kijken, en dat ook gedaan. Mooi, en leuk, maar we hadden wel erg honger gekregen. Laten ze nou ook een restaurant hebben en lekker een visje gegeten, en na al dat klimmen hadden we dit wel nodig. Zo nu de tuin in, jeetje hoe groot is dit zeg. Na dik een uur, en nu gelukkig wat meer af, af, af .... bij een andere uitgang naar buiten. Het is wat lager dan waar we moeten zijn dus weer op, op, op. Daarna berg weer helemaal af, lekker nog even de stad bekijken. Ook hier een hele hoop toeristen, dus al snel op zoek naar wat anders.

Bij een gezellige kababzaak aangekomen. Erik wilde nog wat lekkers erna dus bij een koffiezaakje nog lekker cappuccino en gebakje gegeten, ik heb afgeslagen ik had genoeg. Nog een laatste op, op,op weer naar de vila toe. Hier neergeploft en ons laatste glaasje wijn gedronken.

Dag 8, Lissabon
Vanmorgen op tijd op, want we gaan naar Lissabon. Wij gaan met de trein, makkelijker dan rijden en zo toch nog een andere belevenis. Helaas kwamen we er bij de trein achter dat ie maar eens in het uur gaat, en we 40 min. moeten wachten. Lang leve de vele koffiecorners en dus maar lekker een kop cappuccino gescoord. Na de treinreis midden in Lissabon, wel even wennen want het is best wel druk zeg. Overal werden wij aangesporken voor het kopen van van alles, best lastig maar na nee zeggen gewoon doorlopen. We hebben lekker op 2 terrasjes gezeten en genoten van het mooie weer. Wij hebben op gegeven moment gekozen om een beetje de straatsjes achter langs te kiezen om zo de drukte te ontwijken. Na fiks gewandeld te hebben een restaurant opgezocht. Na het eten weer naar de trein gegaan, eenmaal terug was het al 21:00 dus de heuvel op naar de villa en lekker naar bed.

Dag 9, ronde omgeving en naar huis

Vandaag op tijd op, alle spullen pakken want we gaan alweer naar huis vandaag maar wij hebben nog de hele dag en besloten richting dorpjes naar het strand te rijden en zo bovenlangs door een rondje te rijden om dan uiteindelijk op het vliegveld uit te komen. De wegen waren leuk, dwars door de bossen en dan ineens weer op bergwegentjes. Mooie foto’s gemaakt en nog even lekker een flinke strandwandeling gemaakt. Op het 2de strand een zaak opgezocht om te lunchen en daar genoten van het uitzicht. Zo eenmaal het rondje gehad, weer klaar om te vliegen.