Route

Dag 1 Nederland - Johannesburg

Dag 2 Johannesburg - Pretoria

Dag 3 Pretoria -  Krugerpark

Dag 4, Krugerpark - Swaziland

Dag 5, Swaziland - Hluhluwi

Dag 7, Hluhluwi - Stand

Dag 8, Hluhluwi - Hippo boot

Dag 9, Hluhluwi - Durban

Dag 10, Durban - Culturele dag

Dag 11, Durban -  Port Elisabeth

Dag 12, Port Elisabeth - Township

Dag 13, Port Elisabeth -  Kaapstad

Dag 14, Kaapstad - Kaap de goede hoop

Dag 15, Kaapstad - Robbeneiland, Tafelberg

Dag 16, Kaapstand - Nederland

Dag 1 en 2, Onderweg

Hier een bericht uit ZUID-AFRIKA.

Ik ben er pas 2 dagen en alles is al zo ontzettend mooi, ik zit al in mijn derde hotel en alles is super verzorgt. Het eten is lekker, vrij westers allemaal dus niet echt iets zuid Afrikaans gegeten nog. (vandaag pannenkoeken op ) Ik heb al antilopen, gnoes en apen gezien en ik ben nog niet eens naar een natuurpark geweest.

Morgen naar het Krugerpark daarvoor verschrikkelijk vroeg mijn bed uit, de wekker gaat om 4:00 uur. Dus als goed is ga ik morgen de BIG 5 zien (neushoren, jachtluipaarden, olifanten, antilopen en nijlpaarden) en dan natuurlijk nog de dieren buiten die BIG 5. Vandaag was het erg lekker weer zo'n 24 graden. alleen 1 flinke regenbui gehad maar die was na 10 minuten weer over. We zijn aan het klimmen geweest over rotsen om mooie watervallen en uitzichten te zien. dat ging eigenlijk best alleen die bruggetjes he (HOOGTEVREES!!!).

Dag 3, Krugerpark

Vandaag was helemaal geweldig, overtreft echt alles. Het was ten eerste heerlijk maar dan ook heerlijk weer volle zon en dik 27 graden. Vandaag naar Krugerpark geweest, dit park is 38.000 vierkante meter groot (Nederland is 30.000 vierkante meter). De lijst van dieren die ik vandaag gezien heb is gewoon te lang om op te noemen maar ik zal proberen er geen eentje te vergeten. Komt ie dan he, antilopen, diverse vogels onder andere zazoo de vogel van de film de leeuwen koning. nijlpaarden, krokodillen, apen in verschillende soorten, vleermuizen, leeuwen, jachtluipaard, olifanten, giraffen, zebra's, cameleon, buffels, salamanders, wild zwijnen, gnoes, gieren, hyena's. zo dat was de lijst een beetje, echt een ongelooflijke dag!!!!

Dag 4, Swaziland

Deze dag naar Swaziland toe gereden, dit is een apart land dus nog meer stempels in mijn paspoort. Het land is net zo mooi als Zuid- Afrika. In een hotel geslapen tussen de apen in, dus toen we aan het ontbijten waren zag je de apen over de gebouwen rennen en in de bomen springen, prachtig.

Dag 5, Hluhluwi

Je spreekt dit uit als slusluwie vreemd maar waar hahaha. Vandaag naar een natuurpark gereden en weer allemaal prachtige dieren gezien, echt heel dichtbij, de neushoorns stonden maar 2 meter bij ons vandaan zo ontzettend speciaal. We slapen nu ook in een hotel dat midden in een natuurpark staat, zo mooi. nadeel is wel dat er niets in de buurt te vinden is dus geen telefoon. Ik heb trouwens van de week krokodil gegeten niet echt mijn ding maar het smaakte wel. vanavond mogen we antiloop eten maar weet nog niet of ik dat ga doen. verder is het eten allemaal goed.

Dag 7, Stand

Vandaag gaan we lekker naar het strand toe. Lekker even niet veel doen ook al moesten we wel weer vroeg op minder maar oké. het is prachtig weer voor het strand dus ga er zeker weer van genieten.

Dag 8, Hippo boot

Eindelijk weer een beetje bewoonde wereld vandaag en eindelijk een telefoon gevonden om even te kunnen bellen naar huis toe, gaf een goed gevoel. Vandaag zijn we naar de Hippo boot gegaan en opgestapt hier hebben we maar liefst denk 60 nijlpaarden gezien incl. kleintjes. en ook 3 krokodillen. Vandaag was het wel bewolkt en het regende zo nu en dan wat maar het was alsnog gewoon lekker weer rond de 25 graden.

Dag 9, Onderweg

Vandaag was het alleen maar rijden, rijden en nog eens rijden. maar vervelen doet het niet want je ziet zoveel verschillende landschappen om je heen daar wil ik niks van missen het is zo mooi hier. Vandaag gaan we ook meer richting de zee, vanavond slapen we ook in een hotel aan zeezicht. Nu is het nog de Indische oceaan waar we op kijken maar over een paar dagen veranderd dat naar de grote oceaan (even uit mijn hoofd gezegd).

Dag 10, Culturele dag

Vandaag wat museums bezocht en lekker beetje kunne shoppen hier en daar, slecht voor de portemonnee maar wel leuk, verder vandaag naar de Town chip wijken geweest in Port Elisabeth, de mensen die zo weinig hebben en zo gelukkig zijn daar kunnen wij Hollanders nog wat van leren.

Dag 11, Township

Zo weer lekker vroeg in de bus gestapt vanuit East London naar het volgende hotel in Port Elisabeth. onderweg was het zoals altijd weer prachtig. en ja hoor weer prachtig weer (kan ook niet anders he) naar 2 museums geweest waarvan 1 die heel apart was waar ze in de toren een spiegel hadden op een scherm gericht en zo kon je van binnen de hele stad buiten zien erg indrukwekkend. Andere musea was van allemaal opgezette dieren vooral degene die ik nog niet had gezien waren erg leuk.  s Avonds zijn we in Port Elizabeth naar the Town hips geweest, de armen buurten. je weet niet wat je ziet, zo arm en toch zo gelukkig.

Dag 12, Struisvogelboerderij, grotten en bergwandeling

Vandaag was een hele leuke dag, eerst weer vroeg op natuurlijk begint normaal te worden geloof ik (half 7) op naar de struisvogelboerderij, was zo leuk om te zien, en ja ook nog even op eentje gezeten was wel grappig, vanmiddag lekker gegeten en ja wat minder ook struisvogelvlees uitgeprobeerd moet zeggen smaakte best wel daarna naar grotten geweest ook zo mooi alleen moeilijk foto's van te maken, maar moeten jullie dan maar geloven en ja de berg wandeling heerlijk zo mooi voel me echt geëerd om hier in dit prachtige land te mogen zijn het is hier fantastische

Dag 13, Mosselbai

Zo we gaan vandaag alweer naar het laatste hotel (nummer 10 trouwens) daar blijven we 3 dagen slapen en dan is de vakantie alweer voorbij. maar vandaag was weer heerlijk weer en we hebben weer langs prachtige dingen gereden. Zijn nog naar een nogal saai museum geweest vandaag maar ja dat heb ik niet bepaald voor het uitkiezen hahaha verder zijn we naar de aloe evera fabriek geweest vandaag dat was wel grappig.

Dag 14, Kaap de goede hoop

Zo weer een dag vroeg op is normaal tegenwoordig hahahaha eerst met de boot naar de zeehonden kijken. De zee was vrij wild dus was goed vasthouden maar was ontzettend mooi en het heeft natuurlijk weer prachtige foto's opgebracht. Door met de bus richting de goede hoop. daar komen de 2 zeeën samen de Indische zee en de Atlantische zee. was apart maar ja een zee is een zee, je ziet niet echt het verschil. verder nog naar een botanische tuin geweest maar ik was zo ontzettend moe dat ik daar niet veel van gezien heb behalve het gras waar ik lekker op lag lekker in de zon was weer een mooie dag.

Dag 15, Robbeneiland, Tafelberg

In de ochtend naar robbeneiland geweest dat mag natuurlijk niet gemist worden. Hier heeft Nelson Mandela 27 jaar vast gezeten al moet ik zeggen is de boel daar zo gerestoreert dat het meer nieuw lijkt dan oud, maar de gids die ook gevangene is geweest bracht het zo mooi dat het toch een hele mooie ervaring was. En eindelijk na 2 dagen proberen was de tafelberg eindelijk open het was mooi weer en er stond geen wind, dat is dus ook de bedoeling. Het was wel heel eng hoor met zo een bakje naar boven, maar eenmaal boven was het prachtig mooi uitzicht. De middag hadden we vrij te besteden, eindelijk een vrije middag, pas de eerste keer, lekker wezen shoppen en een lekkere parfum gekocht vanavond was ook het afscheid dineer want ja morgen gaan we alweer naar huis.

Dag 16, Onderweg

Zo de laatste dag vandaag, wel jammer want ik heb heel erg genoten van de vakantie, het is fantastische mooi hier of op zijn Afrikaans gezegd baja baja mooi eerst gaan we nog naar stelle Bosch en daarna wijnproeverij. vanavond om half 8 naar het vliegveld toe en weer.