Dag 1, Onderweg

Zo vandaag is het zover we gaan naar Rome. We vliegen pas om half 7 s avond's. Vandaag zijn we 4 jaar samen dus in de ochtend hebben we elkaar lieve kado's gegeven. Mijn kado voor Erik waren 2 canvas doeken met eigen foto's uit Canada en een verrassingsontbijt in Scheveningen.

Het was een mooie ochtend dus we hebben heerlijk ontbeten aan het strand. Hier hebben we elkaar tenslotte leren kennen bij onze eerste date. Erik had een lieve kaart voor mij en ik mocht in Rome een leuk cadeau uitzoeken. Na een heerlijke ochtend door naar Schiphol daar aangekomen kwamen we erachter dat het, het begin van het vakantieseizoen was. DRUKDRUKDRUK. Toen we onze tickets gingen halen kregen we geen stoelen gewezen en stonden standby. WAT AHHHH... wat is dat nou, we hebben toch op tijd geboekt. We moesten ons aan de gate melden. Daar kregen we te horen overboekt te zijn en een half uur van te voren wisten we pas of we mee mochten op de vlucht das balen zeg. Dit hebben wij nog nooit meegemaakt, je hoort vrolijk te zijn om op vakantie te gaan maar geloof me wij waren alles behalve blij. Gelukkig werd er een half uur van te voren ons verteld dat wij toch plaats mochten nemen tijdens de vlucht .... zo dat lucht op we mogen toch weg.

Éénmaal in Rome aangekomen op naar de transfer dat duurde erg lang allemaal. Zo eindelijk instappen en ja hoor zoals altijd waren wij de laatste die afgezet werden. Zo toen was het 12 uur s nachts en tijd voor ons bed. Morgen vroeg op pad dus we konden alle slaap gebruiken.

Dag 2, Fontijn, Vaticaan stad, Colloseum

Goedemorgen, na een late aankomst vroeg op vandaag. Nu zagen we pas waar we de avond ervoor afgezet waren. Eerst lekker ontbijten. Het ontbijt was niet bijzonder maar voldoende om van te kunnen genieten.

Na ontbijt op pad, eerst een romapas bemachtigen. Hiermee kan je 3 dagen onbeperkt reizen in het openbaar vervoer en 2 musea's bezoeken. Die was snel gevonden beneden aan het hotel was een kiosk waar die te verkrijgen was. Oké die hebben we nu de bushalte. hmm.... na even zoeken toch gevonden. Door uitzoekwerk thuis wisten we dat we bus 60 nodig hadden maar in het hotel lag ook een briefje met routes die je kan nemen en daar stond ook bus 90 in. Dus op naar bus 90 en met de metro door. Het was allemaal erg druk in de bus en metro maar wel overzichtelijk dus we konden alles prima vinden.

Éénmaal uitgestapt de stad in gelopen. Eerst de dure straat in voor Erik wat winkels af. Hé een swarofski winkel die is leuk voor mij (ik kreeg nog een cadeau) dus na het rondkijken in de winkel heb ik een mooie ketting met bedels uitgekozen en oorbellen. Zo klaar met shoppen wat nu, nu maar opzoek naar de grote bekende Fontijn. Dat was nog best lastig, Rome bestaat uit 100000 kleine straatjes en de kaart die we hadden was ook niet echt overzichtelijk. Maar naar een hoop gezoek toch gevonden, zo en toeristisch ook, druk,druk. Eerst maar even een plekkie gezocht waar we even konden zitten. Jeetje we lijken wel mieren hahaha na een tijdje waren we de drukte zat en waren weer een klein straatje ingedoken.

Op een plein zijn we kop koffie gaan doen, niet slim. Voor uitzicht betaal je dus moesten wij 6,- voor een kop koffie afrekenen. Weer van geleerd in het vervolg gewoon in een zijstraatje gaan zitten. Daarna doorgelopen naar Vaticaanstad. Hier weer langs een eettentje gaan zitten. Daarna doorgelopen naar het grote pausplein. Wel heel druk met bussen enz. maar toch wel om de bussen heen mooie foto's gemaakt. Eigenlijk wilde ik ook naar sixteen chapel maar daar was het zo druk. Je moest een uur in de rij staan in de volle zon. Geen zin in dus toen maar rondje om Vaticaanstad heen gelopen. Daar was niet veel te zien alleen hoge muren. Je komt Vaticaanstad niet bepaald in. Toen besloten terug te lopen en bus 60 te pakken bij het colloseum.

Na veel zoeken en veel kleine straatjes (en onderweg heerlijk pizza en lasagna gegeten en biertje gedronken) toch colloseum gevonden. Vandaag hadden we geen zin om deze te bekijken, te moe. Dus op de bus in en terug naar het hotel. Eenmaal in het hotel lekker in bad geweest en lekker bed ingedoken. Zo was me wel een dag, geloof dat we 30 km gelopen hebben. pffff.... de voeten doen goed pijn. Op naar morgen.

Dag 3, Wandelen, kasteen ST. Angel

Vandaag weer lekker uit geslapen. Eerst ontbijten en de voeten klaarmaken voor veel wandelen. Eerst willen we naar het colloseum maar door de drukte in bus 60 hebben we een andere route genomen en zijn het laatste stuk gaan lopen. Hierdoor waren we wat later bij het colloseum, stom natuurlijk weer hartstikke druk. Wel is het mooie van een zondag lopen is dat het deel van het colloseum is afgesloten voor auto;s dus je kan heerlijk wandelen.

Met heel warm weer van zo ongeveer 31 graden was het rustig aan doen vandaag. Ook moesten we ervoor zorgen altijd drinken te hebben, je verliest een hoop vocht met dit weer. Nou dan maar de andere kant weer op, op naar kasteel st. Angelo. Onderweg heel veel mooie panden gezien. Daar weer bij het zelfde tentje gezeten als de dag ervoor en lekker fruit gegeven met een biertje erbij (rare combinatie maar met het warme weer, ging dat er prima in).

Toen zijn we kasteel st. Angelo gaan bezichtigen. Hier was het gelukkig niet zo druk, en was een mooi pand om doorheen te lopen en te genieten van de uitzichten. Inmiddels was de dag alweer voorbij en gingen we met de bus terug naar het hotel. In het hotel weer lekker bad genomen en de voeten weer de rust toe gelaten die ze verdiende. Het was weer een lange wandel vandaag.

Dag 4, Colloseum, spaanse trappen, park en naar huis

We zijn vroeg gaan eten om vroeg bij het colloseum te zijn want ja daar wilden we toch naar binnen. En gelukkig we waren mooi op tijd en het was niet druk. Athans toen we binnen waren zagen we hele zwermen toeristen in aantocht hahaha. Het was mooi om binnen te zijn en hebben ook mooie foto's kunnen maken.

Zo toen we naar buiten liepen zijn we gaan kijken wat we nog niet gezien hebben. Hé de Spaanse trappen en het park hadden we nog niet gezien. Nou voeten daar gaan we weer, op naar de Spaanse trappen net als alle andere dagen was het weer zoeken naar de juiste plaats. Maar het was het zoeken waard, het was er prachtig ook wel weer druk natuurlijk maar ja hoort erbij.

Zo genoeg drukte gehad op naar het park. Daar was het een stuk rustiger, heerlijk rondgelopen en op bankjes gezeten. Heerlijk genieten van onze laatste momenten in Rome. We hebben hier genoten maar zijn ook wel weer blij naar huis te gaan. Eerst zijn we naar een restaurant gegaan om heerlijk te eten en toen door naar het hotel. Hier zouden we opgehaald worden om 16:50 maar de chauffeur was verlaat (later bleek dat ze ons vergeten waren met de standaard bus) hij kwam een uur later aan en moest dus als een gek naar het vliegveld rijden. Ik heb op sommige momenten met ogen dicht gezeten jeetje 160 waar je maar 90 mag is wel erg hard. Op naar huis. HET WAREN TOP DAGEN, OP NAAR HET VOLGENDE LEUKE WEEKEND ;-)