Dag 1, Onderweg

Zo vandaag is het zover we gaan op vakantie. Gisteren afscheid van onze beestjes genomen en vanmorgen om 7;45 in de auto gestapt. We hebben ervoor gekozen rustig aan te doen en halverwege een hotel te boeken. Lekker eigen kannetje koffie en broodjes mee. Onderweg was het in de ochtend goed fris maar in de middag warmde het aardig op.

Om 2 uur waren we ingecheckt bij het hotel, ziet er super netjes uit en hebben morgen lekker ontbijt. Nu even lekker de stad in, Darmstadt is een vrij grote stad en valt goed te shoppen. Lekker een restaurantje gaan zoeken, zijn terecht gekomen bij een Italiaan. Erik lekker een pizza Hawaï en ik pasta met zalm. Heerlijk eten voor 15 euro, kijk zo moet dat thuis ook zijn. O ja de benzine is hier ook goedkoper dan thuis. Betalen maar 1,69 hier, scheelt 20 cent met thuis. Nu gaan we lekker even douchen en voor de buis hangen morgen wordt het weer 500 km rijden.

Dag 2, BMW welt en Oostenrijk

Vandaag op tijd op want Erik wilde super graag naar de BMW fabriek in Munchen. Ons hotel was hier nog 4 en half uur vandaan maar eerst lekker ontbijten. Lekkere broodjes met van alles en nog wat aan beleg. 9:45 in de auto gesprongen.

Alles is hier nog opvallend plat, geen berg te zien. Via Stutgard met wat pauze gereden naar Munchen. Om half twee kwamen we aan bij BMW welt. Eerst even eten want we vergingen van de honger. Na een lekker panini salami broodje zijn we naar het BMW museum gegaan. Hier waren bergen mooie auto´s en motoren te zien, na een leuk rondje te hebben gemaakt nog even de BMW shop ingegaan. Dit viel wat tegen en Erik heeft zowaar niets gekocht. Rond half 4 de auto weer ingestapt op naar Oostenrijk. Ons hotel is vanaf Munchen nog 1 uur en 15 min. rijden.

Hehe eindelijk bergen in zicht, tot nu toe was alles nog vlak, maar nu eindelijk mooi zicht, lekker foto´s aan het maken vanuit de auto kwam er ineens een BMW half voor ons rijden met STOP POLITIE. Oké we reden niet te hard, raar maar we volgen, bleek het op de parkeerplaats niet voor ons te zijn maar voor de auto achter ons, wij mochten doorrijden. Zo dat hebben we ook weer overleefd. Niet lang daarna de grens over, we zijn in Oostenrijk. Na 15 min, waren we al bij ons hotel, het ligt eigenlijk op de voorgrond van de hoge bergen. Eenmaal de auto geparkeerd eerst inchecken. Dit was erg ludiek want de gastheer is net Bart, hij hoefde geen papieren te zien. We kregen gelijk een welkomstdrankje, nou ja drankje een half liter bier hahahah zo goed begin. Na een korte uitleg en veel wandelboekjes verder zijn we naar de kamer gegaan.

We hebben de zolderkamer op de 2de verdieping. Een leuke knusse kamer. Na het uitpakken van de koffer was het al tijd voor avond eten. Dit hotel is all inclusief, van 10 tot 8 gratis fris, thee en koffie. Ontbijt van 8 tot 9, middagsoep om 14:00 en een driegangen dinner van 18:00 tot 19:00. Eenmaal in de eetzaal bleek dat wij bij andere Nederlanders aan de tafel werden geplaatst en hebben heerlijk gegeten. Voorgerecht leek een prei soep te zijn (was niet goed te definiëren) als hoofdgerecht heerlijke champignons schnitzel en als toetje appelstroedel. Eten was echt heerlijk, hopelijk dat de rest van de week net zo goed is.

Verder zijn ze niet gierig met schenken onze tafelgenoot heeft in een uur tijd maar liefst 4 x bijvullen van haar wijn gehad. Bier kon je zelf aan de bar halen.

Zo nu nog even wandelen, even frisse neus halen. Voor de deur van het hotel staan koeien met van die heerlijke irritante bellen die je tot ver hoort. We hebben ook wat vleermuizen over zien vliegen. Na 20 min. wandelen weer lekker op de kamer. Het was een lange dag en gaan nu heerlijk slapen.

Dag 3, Wogroll, Ltter, Soll

We zijn ons klaar aan het maken voor het ontbijt. Vannacht niet geweldig geslapen maar ja ben ik wel gewend dat ik niet zo goed slaap. Vandaag staat op de planning Worgl en Soll ofterwel de omgeving verkennen en niet al te veel rijden. Maar ja dat zijn de plannen nu, vanavond horen jullie of dit echt het geval is geweest.

We gaan nu aan het ontbijt, ben benieuwd wat we krijgen. Zo ontbijt was heerlijk, eenvoudige keuze uit harde broodjes, 5 soorten beleg en een eitje maar alles was heerlijk vers en we hoefden nergens naast te grijpen want alles werd perfect aangevuld.

Onze dag is aardig gelopen zoals we wilden. Het was aardig mooi weer zo ongeveer 20 graden alleen zo nu en dan wat wolken waar een paar druppels uit vielen. We zijn eerst het dorp Worgl ingegaan, hier was een aardig centrum waar we toch ruim twee uur hebben rondgelopen. Daarna zijn we gaan kijken of we bij het kasteel aan de overkant van ons hotel konden komen. Dit is gelukt alleen dit kasteel was niet te bezichtigen omdat het bewoond is, maar wij zijn er wel rond omheen gelopen en toch wat foto’s kunnen maken.

Door naar Soll, Erik had gezien dat dit mooi plaatsje was en belangrijkste maar 10 km bij ons hotel vandaan, want gisteren voldoende gereden. Daar zijn we een gondel in gegaan. Ze weten de prijzen wel maar ja je bent maar 1 x hier dus dan maar goed doen. Op naar boven in zo een wiebel ding, het was in twee delen. Zijn eerst naar de top gegaan was 1800 meter dus best een stuk omhoog. Daar lekker koffie gedronken en prachtige foto’s gemaakt. Na een rondje lopen van ruim half uur zijn we een etappe omlaag gegaan. Hier hebben we een leuke wandelroute gedaan waar we van allerlei water onderdelen voorbij zijn gelopen. Onderweg nog geiten, schapen en koeien (achter hek) gezien. Na een flinke wandeling naar beneden gegaan. Zo dag voorbij, nu lekker eten. Hopelijk net zo lekker als gisteren. En ja hoor het was net zo lekker als gisteren. Ik hoorde Erik alleen maar hmm... hmmm.... hmmmm.... naast mij. Als voorgerecht hadden we groente soep met heel veel deegballetjes erin. Als hoofdgerecht net zoveel salade als we wilden en net als ontbijt werd dat met regelmaat bijgevuld en we kregen een bord met patat en wienerschnitzel. Als toetje kregen we 2 ijsbolletjes met een lange vinger. De gastvrouw en heer lopen de benen uit het lijf voor je en de schoonmaak maakt de kamer weer perfect schoon.

Dag 4, Swarofski fabriek, Innsbruck

Vannacht een stuk beter geslapen. Het wordt weer een mooie dag zo ongeveer 22 graden met wat bewolking. Gisteren waren we precies op tijd terug in het hotel want het trok dicht en kwam met bakken uit de hemel. Als de rest van de vakantie ook zo is overdag droog en s ’avonds regen zijn wij super blij. We gaan zo eerst ontbijten en dan op pad naar de Swarofski fabriek, ben benieuwd of ik mijn portemonnee dicht kan houden maar ben bang dat er toch wat gekocht gaat worden vandaag. Na ontbijt zagen we dat de koeien van de buren dicht bij de afzetting lagen dus die wilde we even aaien. Echt grote beesten van dichtbi. Na 45 min. rijden kwamen we aan bij de Swarofski fabriek, helaas geen berg op en af rijden voor Erik, eigenlijk reden we tussen de bergen door. Prachtige uitzichten al door de mist die er van de nacht nog hing. Sommige bergen waren niet eens te zien. Het museum was bijzonder en totaal niet wat wij verwacht hadden, het had een wat spookhuis gevoel.  Daarna de winkel in, nou net zo duur als thuis dat was wel jammer anders had ik echt wat gekocht. Voordat we verder reden hebben we bij de auto nog kop koffie gedronken met een prachtig uitzicht op de bergen. Daarna door naar Innsbruck.

Eenmaal in inchbruck aangekomen lekker door de stad gaan wandelen en al snel het gouden dak pand gevonden waar ik 25 jaar geleden met mijn ouders ook voor heb gestaan. Hier ook een Swarofski winkel gevonden, dit was een hele bijzondere winkel zeg en ja hoor toch gezwicht, heb een mooie ketting gekocht die ik thuis nog niet gezien heb. Na 3 uur wandelen waren we het zat en zijn naar de auto gegaan, Erik had honger dus bij een supermarkt broodjes gehaald en rum en wijn voor het thuisfront. Daarna teruggereden en in de plaats RUM, ja echt die plaats bestaat naar boven gereden op ongeveer halverwege de berg en vandaaruit gaan lopen. Na 15 min. gestrand op een zitje en lekker de broodjes met koffie gegeten en gedronken. Daarna terug naar het hotel want ja moeten om 6 uur terug zijn voor het eten. Het voorgerecht was een linzensoep, hoofdgerecht een kippenpoot met bloemkool als groente (ehhh..... voor mij niet geweldig eten eigenlijk, maar hetgeen wat ik op heb smaakte wel) en als toetje vruchten yoghurt.

Dag 5, Aurch, Wildpark, bijna Italie

De dag begon vanmorgen zoals iedere ochtend met een lekker ontbijt. Sommige mensen vonden het nodig om zich druk te maken op welke plek ze zaten en waar nu anderen aangeschoven waren. Als ze zich niet inhielden weet ik zeker dat ze op de vuist zouden gaan hahahah waar je je druk op kan maken he in je vakantie.

Na het ontbijt onze spullen weer gepakt en op pad gegaan. Na een uurtje rijden waren we aangekomen bij het wildpark in Aurch. Bij dit wildpark liepen de dieren vrij rond, en was zeker een bijzondere ervaring. Na 2,5 uur berg op en af gewandeld te zijn, hebben we een kop koffie gedaan aan de rand van het wildpark. Langs de weg naar het wildpark toe liep een mooi bergwater en ik kon het niet laten om toch mijn waterschoenen aan te trekken. Het water had best veel stroming en ik durfde toch niet naar de overkant, maar wel een tijdje in het water gestaan.

Zo de auto in, we willen vandaag de bergen in gaan rijden want tot nu toe waren de wegen nog erg vlak, het liefst ook wat sneeuw zien. Die berg wegen hebben we zeker gevonden was super mooi overal kwam water langs de rotsen gelopen en na een tijd eigenlijk vlak voor Italie erachter gekomen dat de weg niet rond liep en we geen ronde konden maken, na wat overleg toch terug gereden. Halverwege de terugweg besloten een afslag te nemen naar een waterval, we hadden niet veel tijd meer en dachten even snel heen en weer te lopen. Je begrijpt het al dat was het dus niet, na 1 1/2 uur waren we pas weer bij de auto terug. Toen was al half 6, shit we moeten eten om 6 uur in het hotel. Helaas toen we de navigatie aanzette bleek dat we nog 1 1/2 naar het hotel moesten rijden, ok nu redden we het helemaal niet. We zijn niet hard gaan rijden maar wel door want rond 7 uur is hier toch echt donker. Gelukkig hebben we het ook gered om bij 7 uur in de buurt van het hotel te zijn, toen zijn we maar bij een pizzeria in de buurt gaan eten.

Na het eten ons toch even gemeld bij de mensen van het hotel. Zoals verwacht waren alle oudjes wel bezorgt want ja we zijn weer eens de jongste, denk zelfs de enigste die nog niet met pensioen zijn hahaha. Met een biertje in de hand onze dag verteld en ze begrepen het wel gelukkig. De helft van de vakantie, gaat het toch snel als je het naar je zin hebt.

Dag 6, Ebbs, Kurfstein, Worgl

Zo na het ontbijt, gelukkig zonder gezeur over tafels schuiven zijn we wat later weg gegaan. Dit om twee redenen, de eerste is dat we een slechte nacht hebben gehad, waarom weten we allebei niet maar hebben 3 uur wakker gelegen en ten tweede omdat het regende. Het was voorspeld dat wat zou regenen vandaag en wat kouder zou worden.

Om half 11 gaan rijden en besloten vandaag niet ver te rijden en naar de andere dierentuin te gaan. Deze was maar half uur rijden bij ons hotel vandaan althans als we goed hadden gereden, kwamen zelfs nog even in Duitsland terecht. Eenmaal de goede weg weer gevonden waren we er zo. We hebben het hier zo naar ons zin gehad, het was een kleine dierentuin maar de meesten beesten liepen los en kon je voer geven. Ze hadden allerlei soorten dieren zoals witte kangoeroes, diverse losvliegende vogelsoorten, maki´s, konijnen, apen enz. We hadden voer gekocht voor de apen en voor de zwijnen (koste maar 1 euro per zakje en zo het geld waard). Eerst kwamen we de maki´s tegen, deze liepen los door de dierentuin heen, deze hadden wat grote klauwtjes dus legden we de nootjes op de rand van het hek en deze kwamen ze dan opeten. Toen de zwijntjes, ze hadden wel 15 baby zwijntjes zo ongelooflijk leuk en lief en schreeuwlelijkerds als het om eten gaat. Daarna kregen we nogmaals apen, deze zaten wel vast maar deze konden we ook voederen en er was zelfs een baby aap die we eten hebben gegeven dit was zo vertederend want die kreeg voorrang op alle andere apen en was net een hamster met zijn wangen vol noten. Er was ook een aapje die blind was en alleen zijn hand uitstak, als we dan een nootje aangaven klam hij deze vast en at hem op. Zo lief, we hebben echt genoten.

Na de dierentuin zijn we naar Kufstein gereden terug richting het hotel. Dit was een verrassend leuke plaats. Hier hebben we lekker een kaneelbroodje op zitten eten op een bankje en een beetje toeristje kijken. Ik ben nog tegen een paar hele leuke schoenen aan gelopen en ja die moest ik natuurlijk kopen. Daarna lekker langs het water gelopen van het dorp, er was ook een kasteel maar ze weten hier de prijzen wel dus we hebben alleen de buitenkant gefotografeerd.

Na Kufstein zijn we nog even naar Wogl gegaan want Erik had daar een horloge gezien waar hij helemaal van opgewonden werd. Uiteraard heeft hij hem gekocht. Toen hebben we daar nog even een uurtje rondgewandeld. Blijft een leuk stadje met midden in de stad 3 kleine boerderijen die koeien houden. Blijft vreemd koeien in het midden van de stad, maar het kan hier blijkbaar allemaal. Zo we gaan zo lekker eten, we zijn nu wel op tijd.  Nou het was een aparte combinatie vanavond, maar wel lekker. Als voorgerecht een asperge-aardappel soep, hoofdgerecht spaghetti bolonaise en als toetje een halve perzik.

Dag 7, Hoogste berg van Oostenrijk

Eerst lekker eten en zoals iedere dag lekkere verse broodjes met beperkt maar lekker beleg. Na een kort bezoek aan de kamer voor een pitstop en het vullen van de koffiekan zijn we op pad gegaan. Vandaag gaan we een eind rijden naar de mooiste weg van Europa, althans dat zeggen ze. We gaan de hoogte in naar 2504 meter en hopelijk gaan we sneeuw zien.

Na een half uurtje rijden zagen we diverse luchtballonnen de lucht in gaan en zijn even gaan kijken. Na 4 luchtballonnen omhoog te hebben zien gaan zijn we verder gereden. Na een uurtje rijden onze eerste stop voor koffie gemaakt met een prachtig uitzicht. Na 15 min. weer door, onderweg nog even broodjes gehaald bij een supermarkt voor onderweg. Zo nu naar de sneeuw, in de verte waren de bergen met sneeuw al te zien. Na nog een half uurtje rijden waren we er, we moesten 32 euro afrekenen voor de tol en mochten door. Gelijk ging de weg goed omhoog. Onderweg diverse mooie watervallen gezien waar we foto´s hebben gemaakt. Op naar de 2500 meter. En ja hoor SNEEUW oké wel een klein beetje maar het was sneeuw. Het was ook gelijk echt koud brrr..... maar 4 graden en dat zonder winterjas erg koud. Na wat sneeuwfoto´s weer door. Wat een uitzichten zeg, en als kersje op de taart een mooie gletser waar diverse bergmarmotten rondliepen. Er moesten ook steenbokken lopen maar die hebben we niet gespot. Hier hebben we nog een rondje gelopen en weer terug. na nog een paar stops om de remmen te sparen zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Vanavond krijgen we vis, maar wat voor vis hebben we niet kunnen achterhalen.

Dag 8, Hopfgarten, Kitchbruhel en Soll

Onze laatste dag in het mooie Oostenrijk. Deze dag is inluiden van de winter en werden de koeien versierd en werden door de straten van diverse dorpen geloodst. In hopfgarten was er ook een boerenmarkt, na het ontbijt zijn we daarnaar toe gegaan. We hadden mazzel met parkeren want er reed iemand net weg dus mooi gelijk een plekkie gevonden. Er werden bussen vol mensen afgezet bij het dorp voor de koeien.

Na een uurtje wandelen door het dorp en een half uur wachtten kwamen de koeien, was wel een leuk gezicht al die koeien dwars door het dorp heen. Na 2 x 50 koeien zijn we in de auto gestapt richting Kitchbuhel en toen moesten we weer stoppen en er kwamen nog zo een 100 koeien voorbij de auto gewandeld. In Kitchbuhel zijn we door het dorp heen gewandeld en hebben we een afscheid ijsje genomen. Na 2 uurtjes hadden we nog een paar uurtjes dus besloten naar Soll te rijden en daar nog een mooie wandeling te maken. Na de mooie wandeling de tank volgegooid en naar hotel terug gegaan. Onze laatste avondmaal was wortelsoep, schnitzel met patat en nog 2 bolletjes ijs. Er werd ons verzocht gelijk af te rekenen, we hebben niet veel buiten de all inn uren gedronken en moesten nog toeristenbelasting betalen.

We hebben ze ook nog een flinke fooi gegeven voor de goede zorgen, want alles was super geregeld en het eten was heerlijk. We hebben hier een te gekke week gehad en zouden hier zo weer naartoe gaan!!!! Morgenochtend na het ontbijt stappen we in de auto en gaan de helft rijden en hebben dan in Darmstadt nog een hotelletje geboekt en dan maandag de rest naar huis rijden.