Frankrijk 2016

Dag 1 van huis naar Fecamp – Etretat – Yport en Fecamp

Om 8 uur van huis weg op naar Frankrijk. Heerlijk een weekje ontspannen. Tot het eerste hotel is het 5 uur rijden en met stops erbij 6 uur. Eenmaal in Fecamp aangekomen richting het strand gegaan en alsof we het besteld hebben ging de zon ook  nog schijnen.  Na het luie zweet te hebben weggelopen en lekker foto’s gemaakt te hebben besloten toch maar door te rijden naar Etretat.

Na 20 minuten rijden in Etretat, en na het uitvogelen van de parkeerautomaat op richting het centrum. Het is wel te merken dat het pinkster weekend is, het is erg druk vooral met Franse toeristen. Ondanks de drukte de kliffen op weten te klimmen en genoten van het prachtige uitzicht. Eenmaal weer beneden besloten om een rustiger dorpje op te gaan zoeken, Eenmaal die gevonden een lekker patatje gescoord en als toet een lekker ijsje. Na nog een korte wandeling de auto in richting het hotel.

Half 9 in het hotel, en gebroken van de dag maar niet te klagen het was een heerlijke dag.

Dag 2 Fecamp – strand st Malo – Cap Frehel – Sables do le prins

8 uur schok ik wakker, heerlijk geslapen en maken ons op voor de volgende rit naar het tweede hotel. Even ons eigen ontbijtje gegeten en koffie gedronken en hup de auto in. Helaas is de rit verder dan gedacht, ipv 3 uur 4,5 uur maar ja het zij zo rijden we ook wel zo weg. Al snel een supermarkt gevonden die open is op Pinksteren en daar even wat kleine boodschappen ingeladen. Na een paar stops de auto even geparkeerd op de brug bij st marlo. Hier over de sluis heengelopen maar wilde nog niet de auto in dus even kijken of wij op het strandje terecht kunnen komen.

Op het strandje komen was een fikse klim en beetje omlopen maar het resultaat mocht er zijn. Wij hebbe hier heerlijk even gezeten, gegeten en rondgekeken. Lunch betrof kaas met stokbrood. Het is heerlijk rustig hier en genieten wij met volle tuigen van. Na een uurtje weer terug richting de auto gegaan. Wij moeten nog 45 minuten rijden tot het hotel.

Wij besluite eerst bij Cap Frehel te kijken, we rijden er toch langs. Toeristische weer dus druk druk. Prachtig weer dus hier ruim 2 uur rondgelopen. Prachtig uitzicht, prachtige vogels en uiteraard een hoop foto’s gemaakt. We wilden ook nog naar het fort, maar het was helaas al te laat. Daarom maar besloten om het hotel te gaan zoeken. Dit was even zoeken maar gevonden net buiten het drukke dorp. Een prachtige boerderij, heerlijk rustig en toch wel goed trek gekregen dus na inchecken het dorp ingegaan.

Helaas zoals verwacht alleen maar franse taal, dus een lekker restaurant zoeken met lekkere gerechten is wat lastig. Uiteindelijk beland bij een pizzaria, veilig en bekend. Erik is gegaan voor een pizza en ik voor een kippasta. Op gegeven moment werd het wel koud, dus snel doorgegeten. Even jas uit de auto gehaald en nog even over het strand gewandeld voor we weer naar hotel gaan. Gauw de koffer uitladen en op naar bed. Morgen zien we wel weer verder.

Dag 3, Erguy, Pleneul-val-andre, zoopark tregomeur

Toch op tijd wakker geworden vanmorgen. Na een simpel maar vers ontbijt de auto ingestapt. Bij Erguy zijn prachtige wandelingen te maken, wij zijn 2 ½ uur aan het klimmen / klauteren geweest. Prachtige uitzichten, strand met rotspartijen en vogels. Eenmaal bij de auto doorgereden naar Val-andre dit viel wat tegen maar aan het strand wel een kopje koffie gescoord.

Na wat beraad, besloten om naar de dierentuin te rijden. Geen spijt van, prachtige dierentuin. Inmiddels fikse trek gekregen en bij het restaurant in de dierentuin lekker een pannini en een crepe besteld. Daarna doorgeslenterd door de dierentuin. Na een fikse ronde weer naar de auto en richting het hotel.

Honger …… Bij het hotel gaus het dorp in gegaan en nu zoeken en vloeken op de franse menukaarten. Na diverse zaken te hebben afgestreund toch iets gevonden. Simpel maar lekker een chickenburger voor mij. Erik had kabab besteld, maar onverwachts kreeg hij dit op een crepe geserveerd. ehhh ok, nou ja eten maar dan he, maar smaakte prima. Als drankje zijn wij voor een smoothi gegaan, lekker fris. Nog even een rondje op het strand gedaan en hup naar het hotel.

Dag 4, Saint Marlo, Dinard, le Guido

Vanmorgen op tijd op, lekker ontbeten met lekkere extra aangeboden warme broodjes en opgeklopte melk voor in de koffie. Na een snelle opfris run op de kamer de auto in. Eerst naar het verste punt waar wij heen willen vandaag Saint Marlo. Dit is een vesting stad met leuke straatjes en schattige winkeltjes. Aan het strand diverse fjorden in het water, waar je met laag water naartoe kan lopen. Helaas opkomend water maar wel het uitzichtpunt weten te bereiken en hier mooie foto’s gemaakt. Even wat souveniers gekocht en wandelen van 4 uur wel genoeg gezien hier.

Op naar Dinard, hier hebben wij de gehele stadsmuur langs de zee afgelopen. Halverwege een stop gemaakt om ons eigen stokbroodje met lekkere brie op te eten. Hierna via het plaatsje zelf weer terug gewandeld richting de auto. Nog verder terug gereden richting het hotel maar nog gestopt in Le Guido. Ook hier hebben wij een fikse wandeling gemaakt.

Bij een uitkijkpunt langs de weg onze gekochte salades en wraps opgegeten. om 20:30 weer bij het hotel. Een volle maar leuke dag.

Dag 5, Mont st. Michel, Pomplona, Honfleur en Pemidadie

Vandaag alweer afscheid nemen van dit hotel, en op naar het volgende.

Vandaag vroeg op pad, en helaas te vroeg voor bij het hotel te eten en gezien alleen Frans gesproken wordt niet kunnen uitleggen dat wij vroeg weg willen. In de kamer maar even een boterhammetje gegeten en vroeg op pad. Mont Michel is nogal toeristische en we willen voor de drukte daar al zijn. Na 1 ½ uur rijden netjes op tijd aangekomen. Met de pendelbus erheen, super leuk maar minder groot dan Erik altijd dacht. Waarschijnlijk zag het er vanuit kinderogen er toch groter uit dan dat het is. Wel merendeel van de toeristen voor, dus ook echt voor elkaar gekregen om foto’s te maken zonder mensen erop.  We hebben er 2 rondes gelopen voor wij weer terug naar de pendelbus gingen.

Helaas regen vandaag, maar ja dat kunnen wij niet kopen dus moeten het ermee doen. Na een stukje rijden een dorp verderop bleek een markt te zijn, ik wilde er even kijken. Ineens giga veel regen en dus maar een bar ingelopen en kop koffie gedronken. Na de regen weer op pad gegaan maar geen zin meer in de markt, dus de auto gelijk opgezocht,

Op naar het nieuwe hotel, dit is nog 2 uur rijden. Eenmaal aangekomen even ingechecked even rustig aan gedaan. Lekker even de spullen uitgepakt en gewoon even op bed gelegen. Zo nu eerst op zoek naar een supermarkt en eten. Richting Honfleur gegaan, en daar beide gevonden. Na een klein rondje weer terug naar het hotel gegaan want Honfleur gaan we van de week nog wel een keertje heen.

Dag 6, Trouville, Deuville, Cabourg

In dit hotel geen ontbijt, maar daarom gisteren een supermarkt opgezocht en nu lekker ons eigen ontbijtje maken. Stokbrood, crosaints en koffie. Van alle gemakken voorzien. Na een half uurtje de auto in gesprongen die er door de storm na gisteren er niet uitzag. Niet zo slim onder een boom gezet. Eerst die maar eens afspoelen als wij de kans krijgen. Helaas eerst terecht gekomen bij Trouville, en dus daar de auto geparkeerd en lekker gaan wandelen.

Bij het strand een heerlijk stuk gelopen. Je hebt hier prachtige kasten van een huizen en wij hebben er flink op los gefantaseerd. Hierna aan de achterkant van de huizen ook nog maar eens gewandeld. Prachtig. Hierna door naar Deuville, dit ligt aan de overkant van het water. Je hebt hierbij twee opties, helemaal terug lopen naar de brug of gewoon met het mini pontje mee, en hup het water over. Wij zijn voor de tweede optie gegaan en hoe grappig. Eenmaal aan de andere kant eerst de strandkant bekeken.  ook hier is prachtig, alleen wel de rijkere wijken en dat zie je er wel van af. Waar er bij Trouville zo een relaxe sfeer hing, is deze hier erg geforseerd. Na de strandwandeling, de stad ingelopen. Veel dure winkels hier, en bij een bakkertje hebben wij wat lekkers gescoord. Via het dorp richting de auto gelopen en halverwege langs het water het lekkers lekker opgegeten. We hadden nog wat oud brood over en daar hebben wij de duiven / zeemeeuwen nog blij mee kunnen maken.

Bij de auto was er nog wat tijd over voor vandaag, en besloten richting Cabourg te gaan. Hier ook nog even een fikse wandeling gemaakt voordat we richting het hotel gingen. Inmiddels ook wel erge honger gekregen en halverwege zijn wij een grill zaak ingegaan. Hier hebben wij heerlijk gegeten en wat blijkt een engelse kaart. Maakt eten uitzoeken een stuk makkelijker. Wij zijn voor een lekkere zalm gegaan. Erik had daarna nog zin in een toet en dus ook genomen. Een proeverij met van alles lekkers. Hier hebben wij ook nog een wasstraat gevonden om de auto nog even af te spoelen.

Dag 7, Honfleur, Trouville

Laatste dag alweer, jeetje wat gaat een weekje snel. Na uitslapen lekker even ontbeten en op ons gemak richting Honfleur gegaan. Hier hebben wij ons aangemeld bij een boottochtje. Tot die tijd lekker Honfleur doorgestreund. Heerlijk dorpje, leuke straatjes, leuke winkels, schilderkunsten en kerken. Bij de kerk nog even een kaarsje gebrand en hup door naar de boottocht.

De boottocht stelde niet zoveel voor, ze zouden voorbij heel veel varen en dat deden ze ook wel maar in midden van de grote rivier dus veel hebben wij er niet van gezien. We mogen niet zeuren want het is prachtig weer dus heerlijk een uurtje in de zon gezeten. Hierna nog een wandeling in een prachtig park gemaakt. Tijdens deze wandeling helaas gevallen maar niets gebroken. Kon gewoon weer door, heb ik weer. Nog even langs strand en via het bos terug. Honger gekregen en richting Trouville gereden, hier een pizzaria ingelopen. Hier hebben we lekker buiten gezeten.

Afsluiten in het hotel, koffers weer ingepakt en morgen een lange dag naar huis rijden.

Dag 8, naar huis

Vanmorgen ons laatste ontbijtje in de kamer. Na uitchecken de auto ingesprongen. 7 uur rijden naar huis. Met diverse stops en een lunchpauze tussendoor veilig aangekomen. Wat een heerlijke vakantie was dit zeg, kan niet wachten tot de volgende.