Beieren 2017

Dag 1, Maassluis - Stadern

Vanmorgen is het dan zover, we gaan naar Duitsland. Besloten dit jaar in 1 keer te gaan rijden, dus de wekker ging 4:00 uur, en 5 uur rijden (ok we reden om 5:20 uur weg). Na een half uur rijden erachter gekomen toch iets te zijn vergeten, de gekookte eitjes zaten nog in de pan op het aanrecht, oeps. Na 1 uur rijden koffie gescoord en daarna nog 1,5 uur. Toen zijn wij van chauffeur gewisseld. Nadat Erik zijn 2 uur er ook op had zitten, besloten om een dorp in te rijden om even te tanken en even een rondje te lopen. Geen idee hoe het heette maar leuk was het, en ja we konden het niet laten om even bij een Duits bakkertje te gaan zitten.

Na een uurtje ben ik weer achter het stuur gegaan, ik had beetje pech want ik mocht een uur lang file rijden. Jammer maar helaas. Na nog een saaie stop, nam Erik het weer over. Nog een plaspauze tussendoor, en eindelijk na 10,5 uur rijden bij Schonsee aangekomen. Daar eerst even boodschappen gedaan, en het huis gezocht waar wij de sleutel moesten halen. Een lieve vrouw gaf aan dat zij voor ons uit ging rijden en na een minuut of 5, werden wij voor ons Heidi huisje afgezet. Na een korte uitleg, (en naar mijn doen een goed gesprekje Duits) de boel gaan uitladen.

Het is inmiddels al 5 uur dus gelijk maar aan het koken geslagen. Kip, paprika, champignon met ajolie op een pitte broodje. Lekker buiten opgegeten, want heerlijk weer, 28 graden. Na het eten toch nog even achter het huisje het bos in gelopen. Jeetje, wat zijn wij klein tussen die reuze bomen, na een uurtje waren we klaar om naar bed te gaan. Kapot, maar moet toegeven het was goed te doen samen alles in 1 dag weg te rijden.

Dag 2, Schonsee
Helaas konden wij de kamer niet goed donker krijgen, dus ik schok om 6:00 wakker. Na het zetten van een kopje thee, lekker buiten gaan zitten. Ook vandaag wordt het weer prachtig weer. Bij het ontbijt maar eens gaan kijken wat wij willen doen vandaag. Sta ik in de keuken om nog een boterham te regelen, spot ik toch onze nieuwe buren, diverse eekhoorns in de boom.

We willen niet veel rijden vandaag, dus besluiten te gaan wandelen naar Schonsee, achter het huisje loopt het pad, 4 km naar Schonsee. Moet te doen zijn en na gisteren een zitdag wel even fijn voor het lijf. Tas gepakt, wandelschoenen aan en gaan. Na 15 minuten lopen al 10 spechten, 5 eekhoorns en een ree gezien. wow wat is de natuur is mooi hier, na 1,5 uur wandelen een weg in zicht oeps verkeert gelopen, Schonsee is nog 30 minuten terug wandelen. Eenmaal in Schonsee aangekomen al snel een hotel/restaurant tegen gekomen en een witbier en een brood met beierse worst besteld. Lekker hoor, gek op typische Duitse eten.

Hup, en weer in de benen want de borden zeggen dat wij 7 km terug moeten lopen. Onderweg nog door Kurpark gelopen, leuk schaakspel, water, en kabelbaan. Inmiddels ook de juiste wandelroute gevonden, alleen die vond ik toch minder leuk want we moesten klimmen naar 850 meter hoogte. pfff maar onderweg wel nog een ree, spechten en eekhoorns gezien. Rond 5 uur bij het huisje aangekomen. Na even bijkomen en genieten van het zonnetje zijn wij in de auto gestapt om restaurant wat zo hoog aangeschreven wordt op te zoeken. Al snel gevonden, en lekker gegeten. Ik. had een cordon bleu van zwijn en Erik had ook zwijn maar in jus bereid, het was zoveel dat er geen toetje meer inging. Gezien wij dicht bij de grens waren, deze even opgezocht, daar staande zagen wij ook nog een fikse haas. Onderweg terug ook nog een ree gezien. In het huisje lekker even bijgekomen en daarna al gauw de oogjes dicht gedaan.

Dag 3, Pilzen, Pilzen zoo, Bor
Na weer een heerlijk zelf gemaakt ontbijt, de spullen gepakt om Tsjechië te verkennen vandaag. Na 20 min rijden op de grens een vignetten gekocht en helemaal klaar voor Tsjechië. Na 1:15 minuten rijden in Pilzen aangekomen. Eerst pinnen, want euro betalen werkt hier niet, wij hebben Tsjechische kronen nodig. Al snel bij een bakketjes lekker gaan zitten, en nu kiezen en das knap lastig met drie vitrines vol lekkers. voor 80 cent per gebakje heerlijk zitten genieten. De stad lekker doorgewandeld, heel gezellig, en allemaal kleine boetiekjes. Na het bekijken van 2 stadstuinen besloten om de auto weer op te zoeken. Voor twee uur parkeren 80 cent, heerlijk die prijzen hier.

Op naar de dierentuin, en deze snel gevonden, de buitenkant zag er niet echt uitnodigend uit maar wat een leuke dierentuin. Hier hebben wij 3,5 uur gewandeld, een pizza geluncht samen met een schildpad en een ijsje gegeten want ja 30 graden vraagt om een ijsje. Zo nu door naar Bor, en dat bleek een klein dorpje te zijn. Een mooi klooster naar die is op maandag dicht. Inmiddels had Erik fikse honger en laten ze er nou een leuk terras hebben bij de Vietnamees. Hier hebben wij voor nog geen 20 euro uitgebreid zitten eten. Na het eten nog even het kloosterpark doorgelopen, en de auto opgezocht. Onderweg terug rende er een boommarter over, bijzonder. Nog even langs de supermarkt voor brood en in het huisje lekker nagenoten van de lange maar leuke dag.

Dag 4, Flossenburg, Weiden
Even rustig aan vanmorgen en wat langer over ons ontbijt gedaan als normaal. Om 10:30 gaan wij de auto in richting Flossenburg, hier bevind zich een concentratie kamp. Na 45 min rijden er aangekomen, het is best druk met bussen dus moeten een beetje om de groepen heen navigeren. Hoe meer wij zagen en lazen, hoe stiller wij werden. Hier hebben 100.000 mensen gevangen gezeten waarvan er (niet zeker, kan meer zijn) 30.000 zijn doodgegaan aan ziekte, uithongering en gewoon als een beest afgeschoten. Onverwachts hier toch nog ruim twee uur rondgelopen en alles bekeken.

Hierna wilden wij door naar Wieden. Dit bleek 20 min rijden zijn, en goed te doen. Eenmaal aangekomen al gauw de auto geparkeerd. Jeetje druk hier, meer auto’s dan dat wij de hele week zijn tegengekomen. Wij hadden honger dus bij een selfservice bakker onze slag geslagen. een pannini, samen gedeeld. Erik had een broodje schnitzel en ik een bagel gerookte zalm. als lekkers Erik een brownie en ik een appelkoek. Heerlijk gegeten, maar kan ook niet anders in Duitsland is alles van de bakker lekker. Een hele leuke stad, leuke zijstraatjes, schattige gekleurde panden, gezellige terrasjes en kunnen shoppen. Dat laatste hoef je mij geen twee keer te vertellen. De DM leeggekocht, kleren en Erik een automodel. Eenmaal bij de auto was het alweer 5 uur. Langs de dierenwinkel, pinautomaat en de supermarkt en een uurtje terugrijden naar ons huisje. Daar aangekomen, heeft Erik de auto leeggehaald en boodschappen opgeruimd en ik ben de keuken ingedoken. Schnitzel, sla en groentemix staan op het menu. Na het eten nog even uur het bos in gelopen, niets gezien maar door de regenbui vanmorgen rook alles nog lekkerder.

Dag 5, Eslarn, Lohberg, Seepark Arrach, Silversee
Lekker ander ontbijtje vandaag, gisteren in de supermarkt croissants en broodjes gekocht. Deze even in de oven verwarmd, hmmm ruikt heerlijk en zo smaakt het uiteindelijk ook. Om 9:15 in de auto, eerst onze afval groente afgeven bij het wildpark in Eslarn en de zwijntjes en hertjes nemen het met liefde in ontvangst. Nu door naar Lohberg naar een groot wildpark. Het is even rijden maar het is prachtig onderweg. Het weer klaart ook nog eens lekker op, toch goed gedaan aan onze korte broek want toch wel heel warm vandaag, 27 graden in de zon.

Bij het wildpark aangekomen eerst bij een imbess gegeten, Erik apelsturdel met ijs, en ik heb de pannenkoekensoep geprobeerd. Moet zeggen was lekker. Eenmaal in het wildpark een uur blijven hangen bij de cavia's. Zaten ukjes tussen van paar dagen oud. Halverwege lekker een ijskoffie en samen een patatje gedeeld. Na het genieten van de laatste dieren de auto opgezocht.

Onderweg nog een park gezien waar wij een kijkje wilde nemen, Seepark. Hier hadden ze een meer, aangelegd waar je kon zonnen, en een stukje verder hadden ze een wandeling kust en wandelen. Deze hebben wij gewandeld en ontdekt dat er hier ook een bever leeft. Inmiddels al best honger gekregen, en besloten Waldkirchen in te rijden. Een lief klein dorpje en ook daar een leuke Biergarten en daar allebei een biertje en schnitzel besteld. Na een heerlijke maaltijd, nog even langs de Silversee geweest en een paar foto’s gemaakt en een stukje gewandeld. Voldaan van de dag weer naar het huisje gereden.

Dag 6, Praag
Vanmorgen de wekker om 5 uur, we gaan vroeg op pad. Na een snel ontbijtje en even opfrissen, de auto in. 2:15 min rijden naar Praag, jeetje slechtste dag van de week, regen, onweer. Bij de laatste 20 km file, dus over laatste stuk ruim een uur gedaan, waardeloos maar je doet er niets aan. Eenmaal in Praag vrij snel een goede parkeer garage gevonden. Mooie was gelijk in een overdekt winkelcentrum dus hoefde de regen niet gelijk in. Na half uurtje rondkijken toch naar buiten gegaan, wel nog even een extra paraplu gekocht. Na een half uur stonden wij midden in het centrum als twee verzopen katten. Behoefte aan koffie, en iets warms. Lekker bij een Italiaans zaakje gaan zitten, en lekker warme choco besteld. Na half uurtje toch weer aan de wandel gegaan, en lekker door de straatjes heen gestruind.

Na twee uurtjes weer in een bakker beland en wat broodjes gegeten. Smaakte weer goed net als de warme thee. Na weer dik een uur lopen waren wij er wel klaar mee zeg die stomme regen ook. We hadden nog de hele dag te gaan, hmmm na enig denken naar de dierentuin gereden want de stad waren wij wel klaar mee, zo jammer want het is wel echt een mooie stad. Eenmaal bij de dierentuin kwam het nog steeds met bakken uit de lucht vallen. Maar met goede moet er toch maar in gegaan. Ze hadden veel binnen verblijven en tot onze verbazing werd het dan toch droog. Weer een hele mooie dierentuin, en genoten van alles om ons heen. Op een bepaald punt ook een prachtig uitzicht over de hele stad heen. Om 6 uur klaar met de dierentuin en ons laatste geld opgemaakt aan lekkers en een pannenkoek. Zo nu de stad weer uit te zien komen, maar dat ging vrij snel in vergelijking met de heenweg. In de auto was ik even in slaap gevallen, en Erik heeft onderweg getankt en bij een volgende stop hebben wij samen even pasteitjes gekocht en opgegeten. Om 8:45 weer terug in het huisje. Hier even nog wat boterhammetjes geroosterd en lekker even gegeten.

Dag 7, wandelen, Cham, Wildpark Eslarn
Jee uitslapen is gelukt, schok om 10:00 wakker. Even lekker gegeten op ons gemak en aan de wandel gegaan. Om de hoek een wandelpad naar uitzicht toren en Georgische rotsen, een lekkere wandeling maar geen uitzichtoren gezien wel de rotsen. Half 2 waren wij weer terug bij de auto, en gingen naar Cham. Hier als eerst een grote supermarkt in gedoken en nog wat inkopen gedaan voor thuis. Nog even wat koffie gedronken bij de bakker, en de stad in gegaan. Hier nog lekker gelopen en gegeten. Zo afsluiten met een ijsje want laatste dag is aangebroken.

Onderweg terug langs het Wildpark gegaan om nog wat eten aan hen te geven. Eenmaal bij het huisje de spullen. gepakt, met de dame gesproken en de boel afgesloten. Na koken, nagenoten met een drankje en onze laatste nacht door.

Dag 8, naar huis
De wekker gaat half 4, pfff das vroeg. Alles inpakken en in de auto zetten. Nog even een boterhammetje eten en we zijn er klaar voor: 820 km. Wij hebben onderweg nog diverse vossen en herten gezien. Alles verliep voorspoedig en een aantal keer gestopt en geluched en om 14:30 waren we weer thuis. Een heerlijk druk, stil en ontspannen weekje.