Madeira 2016

Dag 1, Amsterdam Funchal (Madeira)

Vanuit het hotel vroeg op, worden opgehaald door een pendelbus om 4:45 om naar Schiphol te gaan. Dit liep allemaal voorspoedig. Bij de doane wird mijn koffer extra gechecked, had blijkbaar mijn sleutels en navigatie appart in een bak moeten doen. Maar gelukkig niets raars, of vloeistof vergeten. Nu een kop koffie, maar de tijd vloog dus alweer instappen maar. Na een ijscheck en 3:45 minuten vliegen,

Welkom in Madeira.

Het vliegveld was klein dus de auto verhuurder zo gevonden. Helaas werkte het systeem niet naar behoren dus alles moest met de hand ingevuld worden, ok geen probleem. Vervolgens creditcard werkt niet, andere kaart mochten we niet gebruiken en dus maar naar de bank gebeld. De bank gaf aan dat er niets aan de hand was en deze gewoon moest werken. Wij weer naar de balie, Na een hoop gemopper van hun kant toch gelukt en we kregen een bonnetje om de auto op te halen. Deze bleek nog niet klaar te zijn dus even wachten. We stonden in de volle zon dus hadden we geen moeite mee, wel wat kleren uitgetrokken en de rugzak alvast uit de tas gehaald en gereed gemaakt. Na 15 minuten kwam de auto, een renault clio, met klein beetje schade eraan maar we gaan ermee op pad.

Vandaag staat de botanische tuin op de planning. Helaas na het invullen van het adres op de navigatie wird deze niet herkend hmmm….. dan maar op gevoel gaan rijden. Helaas niet kunnen vinden, dan maar richting het hotel. Na 20 minuten tunnels, bruggen, bergen, heuvels en dalen op de goede weg. Al snel hadden weh et hotel gevonden, en na een snelle incheck de kamer bekeken. Nette kamer, lekker de ruimte en lekker een balkon.

Zo nu naar buiten, wilde niet meer rijden dus dan maar te voet. Das beste en uitdaging, een stoep kennen ze niet en de wegen zijn smal en ze rijden er vrij hard. Al snel wat restaurants en winkeltjes gevonden. Naast het hotel lag een mooie openbare tuin, dus daardoorheen gewandeld. We zijn ook nog even naar de andere kant gelopen van het hotel en kwamen erachter dat daar prachtig uitzicht was, niet raar want we zitten best hoog.

Toch besloten nog even in de auto te stappen omdat wandelen toch een te grote uitdaging bleek te zijn..We zijn in de richting Machaio gereden, nou was me wel een weg. Stijl naar beneden, vele speldbochten en smal, maar wel fantastische mooi. Al gauw hadden we een supermarkt gespot en daar even wat boodschappen als brood, beleg, water en fris gescoord. Hierna terug naar het hotel, en Erik had de tafel op balkon gedekt met de gekochte spullen en broodjes. Deze hebben we heerlijk rustig op zitten eten. Even een lekkere douche en naar bed.

Dag 2, Cancal, Walvismuseum, Porta de Sao Lourenco

Lekker rustig wakker geworden, na de lange dag gisteren hadden wel even een goede nachtrust nodig. Op naar het ontbijt, deze was heerlijk. Lekker uitgebreid, veel fruit en er wird zelfs een vers eitje voor je gemaakt naar wens. Na het ontbijt een kleine kamer stop en rondje hotel. Heerlijk weer zo ongeveer 22 graden (beter dan thuis -2) De ochtend was het iets fris dus had voor een lange broek gekozen, maar daar kreeg ik later op de dag wel spijt van.

Op richting Cancal het walvismuseum, helaas wird weer het adres niet herkend dus dan maar op gevoel. Na even zoeken, gevonden. Hier zijn we lang blijven hangen. Museum was leuk, klein maar met de tijd van alle 3D filmpjes toch 2 uur zoet geweest. Klaar om te lunchen bij het restaurant naast het museum, en wat ligt dat op een mooie plek. Ik ben gegaan voor een lokaal drankje genaamd Poncha en weh ebben een broodje besteld. Heerlijk en vooral dat zonnetje maakte een hoop goed. Toen we aan het eten waren verscheen er ineens iets in de zee, een zeehond en later nog eentje. Omdat zo een mooie plek is, nog even door Cancal gewandeld. Lekker langs een kleine boulevard, strand (althans niet echt strand, maar ze hadden een mooie wandelroute erlangs gelegt)gewandeld, van alles gezien leuke salamandertjes, krabbentjes, visjes en op het muurtje hebben we nog even de gekochten meloen opgegeten.

Weer terug bij de auto, werkte weer het volgende adres niet, dus zelf maar weer op gevoel gegaan (ze werken hier blijkbaar niet met straatnamen, want adressen werden de hele week niet herkend) We gingen opzoek naar het eindpunt Porta de Sao Lourenco. Eenmaal gevonden hebben we lekker een kilometer gewandeld, niet tot het einde want het wird mij te stijl en durfde niet verder. Erik is nog een stuk verder gelopen en ik heb lekker in de zon gezeten. Toen Erik terug was samen weer terug gewandeld. Het was aardig opgewarmd dus een ijsje gescoord. Een stuk terug nog een uitzochtpunt gevonden, eenmaal daar riep ik ineens Walvis, walvis, vlakbij de kant. Erik heeft hem ook gezien, helaas buiten die ene keer hebben we hem niet meer gezien, zo jammer geen bewijzen ;-).

18:15 weer bij het hotel en op door naar het restaurant een stukje verder in het dorp. Daar een lekker drankje besteld en wat lekkers van de kaart. Ik ging voor kip en Erik voor beef. We kregen een hengsel op tafel ??? bleek dat naast ons een stenen oven lekker wird warm gestookt en een spies vol met bijna een hele kip wird gebakken. Ik kreeg voor 6,50 letterlijk een hele kip verdeeld in 6 stukken. Deze wird gehangen aan tafel waarbij we zelf het vlees van de spies konden rijgen. Erik kreeg een giga schotel met van alles erop. Weh ebben me daar lekker gegeten, niet normaal. Na deze heerlijke maal nog even in het hotel een potje gepoold met een drankje erbij uiteraard. Na een uurtje naar de kamer gegaan met een super dag in onze zak. Benieuwd wat morgen ons gaat brengen.

Dag 3, Santana, Porto da Cruise, Fauili en Pico Ruivo

Vanmorgen lekker vroeg onder de douch gestapt om fris te gaan ontbijten. Alles zeer uitgebreid en gekozen voor cornflakes en veel fruit vandaag. Na een korte kamerstop en rugzak gereed maken hup de auto in. De adressen in Madeira zijn waardeloos want die kent de navigatie niet. Dus op gevoel richting de bergen gegaan vandaag. We moesten even zoeken, en 3 keer Santana doorgereden voordat we de juiste weg omhoog hadden gevonden. Deze weg steeg goed, en gelukkig niet al te veel uitzicht door de bomen.

Op de parkeerplaats ons voorbereid op een flinke wandeling. Het was mooi weer maar hier boven toch wat frisser dus lange broek aangedaan. Ik met mijn hoogtevrees even een paar keer flink geslikt en hup daar gaan we dan. Helder weer op de heenweg met fantastische verzichten. Een stel bouwvakers kwam halverwege voorbij met 20 kilo cement zakken, respect. Wij waren al 3 keer gestopt door de fikse klim. Na zo een 300 meter even gestopt en genoten van het uitzicht. Daarna wird het pad wat smaller, stijler en meer oneven. Wilde mijn angst niet laten winnen dus laatste 20 minuten van de wandeling flink op mijn tanden gebeten. Eenmaal boven even gerelaxed maar we zagen dikke wolken aankomen en wisten we moeten na een 2,5 uur durende wandeling een flink eind terug. Na ongeveer 50 meter teurg wilde Erik toch even bij het wachtershuisje een bakkie halen en wat lekkers. Hier dus ook even blijven hangen, hierdoor hadden de wolken wel de tijd om ons in te halen. Weer verder op pad liepen we letterlijk in de wolken, erg mooi maar wat is het uitzicht dan anders. Terug hebben wij er 1 ½ uur over gedaan stukken makkelijker naar beneden.

Eenmaal weer bij de auto lekker stuk fruit gegeten die in onze rugzak zat en auto terug gereden naar Sultana. Even bij de schattig traditionele huisjes gekeken, wel opgezet voor toeristen maar ok wel even leuk te hebben gezien. Bij een supermarkt lekker koppie koffie gedronken en wat inkopen gedaan.

Op zoek naar Fauini, maar we kwamen na een tijdje te hebben gezocht er niet achter waar dit nu was en zijn maar doorgereden richting Porto do Cruise. Mooie plaats waar je even lekker tot rust kan komen, lekker kann eten en genieten van de zee. Hier hebben we heerlijk gewandeld, mooi zwart strand en een broodje gegeten. Na het drankje hup de auto weer in. Precies terug bij het hotel voor het donker. Mooie dag weer, we kijken onze ogen uit.

Dag 4, Funchal, Dolfijnentour, Cabe Girao, Ribeira brava en Sao Vicente

Vroeg op want weh ebben een volle agenda vandaag. Eerst de koffers pakken en in de auto zetten. Even nog genieten van het ontbijt en met heerlijk weer op naar ons volgende hotel. 8:00 in de auto want om 9:00 moeten wij bij de kade van Funchal zijn bij Magic Dolpfin. Weh ebben de navigatie gevolgt en die stuurde ons een andere kant op, en deze gevolgt. Dit bleek weer een andere weg te zijn dwars door de bergen heen. Voordeel prachtig uitzicht, nadeel het koste meer tijd.

Na 10000 tunnels Funchal berijkt. Stuk drukker dan dat we tot nu toe gewend zijn, gelukkig kent de navigatie een straatnaam dus we hadden het vrij snel gevonden. Wel krap aan want 9:00 reden we pas de parkeergarage in, en toen moesten we nog de kade aflopen naar de juiste balie. 9:15 de balie gevonden, en mochten na betalen gelijk naar de boot doorlopen. Mee met een catamaran, kleine groep dus maakt de reis wel fijner dan een boot met 300 mensen erop. Na 20 minuten kwamen we de eerste dolfijnen tegen, helaas sprong iedereen voor mijn zicht, dus ik toch maar het net op. Hier kon ik het super zien, ze zwommen echt onder mij door. Zag ze spelen met de boot, wate en belevenis. Na bijna een half uur met deze grote groep normale dolfijnen te zijn meegevaren keerde we om. Was een belevenis, zo genoten!

Na ongeveer 15 minuten kwamen we de volgende groep dolfijnen tegen. Dit maal de gestipte dolfijn. Hier zaten ook jonge dieren bij. Mijn dag kann niet meer stuk, wat geweldig. Via de kust vaarden we rustig aan terug, en was prachtig weer dus was heerlijk. Eenmaal terug aan de kade eerste beste koffiezaak gezocht en lekker even relax gezeten.

Even Funchal zelf in, druk niet normaal gewoon. Na een korte stop bij de lokale markt zijn we weer richting de auto gegaan. Glazen platform is de volgende stop. Onderweg vele banannenbomen gezien, en na een stuk rijden bij de stop, althans dat dachten wij. Maar toen we omhoog keken zagen we de juiste glazen platto, dus nog even doorgereden. Eenmaal daar, heb ik Erik het platto opgestuurd, 600 meter hoog de afgrond in kijken niet echt mijn ding.

Ribeira Brava nog gestopt om lekker even nog van de zee genieten en een hapje te eten. Weh ebben gekozen voor ongezond een keer, heerlijk pizza gegeten. Hierna gaat de rit door dwars door de bergen heen.  Hele andere uitzichten dan bij het andere hotel. Helaas werkte de navigatie weer niet mee dus moesten we even zoeken. Na een paar keer vragen de juiste weg gevonden naar het hotel. Bij het hotel ingechecked en nog even de bergen in gewandeld, het was al laat aan het worden dus konden niet al te ver. Na het wandelen nog even op de patio gezeten en genoten van het uitzicht op de bergen en het donker zien worden. Zo even badderen en naar bed. Wat een dag, heerlijk.

Dag 5, Laurierbossen, Sao Vicente, Porto Moniz

Vanmorgen even uitgeslapen, en wat later gaan ontbijten. Het ontbijt in dit hotel super simpel, maar alle benodigheden waren aanwezig. Zo eens gaan kijken wat we gaan doen vandaag, er is genoeg te doen maar adressen pffff…… Geen adres van de bossen maar gaan rijden in de juiste richting. Na een half uurtje rijden mooie wandelpaden gevonden, waar we dan ook zijn uitgestapt. Dit bleken de laurierbossen te zijn die we zochten. Mooie parkeerplaats en na even goede schoenen aan te hebben getrokken op pad. Helaas is niets in Madeira vlak, dus omhoog met die hap. Na een flinke stijging, wat vlak en over een watertje heen. Toen begon de daling, geloof wel 300 traptreden. En nu maar hopen dat we goed gaan, want ik zou niet terug omhoog willen. Gelukkig kwamen we weer uit op de weg en moesten we deze terugvolgen naar boven.

Halverwege een picknick plaats, dus even tot rust gekomen na 1 ½ lopen hadden we dat wel even nodig. Na een koekje en wat drinken, naar de auto. Het werd erg mistig en de weg omhoog was afgesloten. Bij dit punt maar even een bakkie gedaan, en dan maar richting de zee. terug naar beneden. Inmiddels erg honger gekregen en gestrand bij een restaurant langs de zee. Erik een omelet met garnalen en ik een garnalencoctail. Heerlijk. Op wandelafstand was een waterval dus even naar toe gegaan. Na wat foto’s en gewandel door naar de bergweg. Na diverse korte stops voor foto’s gereden naar Porto Moniz. Hier de auto geparkeerd en gaan rondkijken.

De zee hier is ondanks het rustige en mooie weer zeer woest. Prachtige natuurzwembaden aan de rand van de zee. Mooie foto’s van gescoord. Lekker een ijsje gekocht en langs de zee opgegeten. Na nog een rondje wandelen de supermarkt bezocht. Even drankje en wat lunch eten voor morgen gekocht en weer terug richting het hotel. Dit is ongeveer nog 1 uur rijden en dan wordt alweer donker. We willen niet in het donker rijden hier dus opschieten maar. Terug bij Sao Vicente even nog wat gegeten, en tegen de schemer naar het hotel gereden. In het hotel nog even 100 baantjes gezwommen en lekker afgesloten in de kamer.

Dag 6, Laurierbossen, Sao Vivente, Siaxial, Porto Monis, Rico da lao

Vanmorgen wilde wij richting Recal, maar de weg ernaartoe was afgesloten. Jammer maar plannen veranderen wel eens. Bij het laurierbos gisteren waren nog meer wandelingen te doen dus daarheen gereden. Hier hebben we de 2de route gelopen. Dit bleek een wandeling iets meer dan een uurtje, maar goed dat droog weer is. We moesten denk ik 6 beekjes over die nu leeg stonden. Anders hadden we natte schoenen gekregen. Na de wandeling doorgereden naar Sao Vicente. Hier hebben we rondgewandeld inclusief over de berg heen en door een uitsparing van de berg. Zin in wat lekkers dus kopje koffie met cake genomen. Gisteren hadden we geen tijd voor alle stops die we tegen kwamen du s die pakken we vandaag gewoon. Eerst naar Seixal.

Hier heerlijk gewandeld en een mooi natuurzwembad gevonden waar weinig mensen kwamen. Snap wel waarom want moesten ervoor de berg af middels 300 traptreden. Buiten de lokale vissers niemand aanwezig, heerlijk even tot rust gekomen. Veel visjes in het zwembad dus deze onze koekjes lekker laten opeten. Zo leuk en er zaten ook nog een paar mooi gekleurde vissen bij. Na bijna 2 uur lekker te hebben gezeten weer terug gewandeld. Helaas nu de berg omhoog.

We zijn doorgereden naar Rico da lao, hier kwam op hetz warte strande en kleine waterval uit. Lekker een rondje gelopen. Verder was er niet veel te doen dus doorgereden voorbij Porto Maniz. Hier kwamen wij een lavada boord tegen en deze route gereden. Het was erg druk en besloten geen wandeling te maken maar gewoon een paar foto’s te klikken.

We zijn weer terug gereden naar porto Monis. Hier hebben we een restaurantje gezocht en zijn lekker gaan eten. Erik ging voor de lokale via (een zwarte hele lelijke vis) en ik veilig voor kip. Weh ebben goed gegeten. Als afsluiting besloten nog eens bij de visjes te gaan kijken. Hier op de trap gezeten en nog at visjes eten gegeven.  Hier tot schemer blijven hangen en weer terug gegaan richting het hotel. Lekker weer 100 baantjes gezwommen en daarna bedje in.

Dag 7, ½ eiland rondgereden

Gezien een fikse windstrom, de lange wandeling vandaag ingekort. Na een uurtje wandelen maar naar de auto terug gegaan. Wel liepen we weer in de wolken, blijft raar. Door de korte wandeling gekozen om het halve eiland rond te gaan touren vandaag.

Tussen de bergen door richting Funchal, heel veel watervallen onderweg. Nergens goede stopplaatsen dus konden niet even uitstappen en ervan genieten. Eenmaal aan de andere kant van het eiland naar rechts gegaan en kwamen hier een gratis carwash tegen. Een waterval die op de weg uitkwam. Erg handig voor een vuile auto. Na een stukje terug rijden op zoek naar een plekje voor koffie.

Toch maar weer opgedraaid en nog een keer de gratis carwash genomen. Erik was wat snel dus ik was raampje nog aan het dichtdoen toen we eronderdoor reden. OEPS toen was ik nat.

Een dorp verder een leuk restaurant gevonden em lekker een gebakje genomen. Prijzen hier verschillen enorm waar we van de week nederlands prijzen betaalden, betalen we nu 2,50 voor 2 koffie met gebakje. We hebben inmiddels een vermoeden dat ze gewoon de prijzen aanhouden waar ze zelf zin in hebben, en je bent toch toerist dus je betaald maar wat meer. Maar ok na deze korte afdwaling weer door.

Inmiddels houdt het landbouw op, en komen we richting de noordkant van het eiland. Hier wonen minder mensen, De wegen zijn ook wat hobbeliger. Het is zondag dus het is ook drukker op de weg vandaag dan de andere dagen. Op het eindpunt bij de vuurtoren ook nog even een wandeling gemaakt. Deze was kort want we bliezen bijna van de berg af zoveel wind. Verschilt echt waar je bent want een uur terug hadden we nergens last van. Vanhieruit zijn we doorgereden naar het bekende Poro Moniz. Ondanks dat we hier al 3 keer zijn geweest, weer vol verbazing naar de woeste zee zitten kijken.

Hier scheen de zon weer, dus korte broek kwam toch nog van pas vandaag. Na een lekkere ongezonde maal, hamburger en ijsje nog als afscheid bij de visjes gaan kijken. De koekjes weer even gedeeld en met de hand dit keer gevoerd. Zo raar trekkende visjes aan een koekje, beste en hoop kracht die kleine visjes. Er is voor he teerst slecht weer op komst, we zien het gewoon aankomen. En dus maar weer naar de auto gegaan.

Het was nog vroeg en Erik had nog trek. Besloten om bij Sao Vicenten nog een sandwitch gegeten. Hier kwam ons vermoeden ook uit, hier hebben we van de week ook gegeten en nu hetzelfde. Betaalde nu 1,5 euro meer dan van de week. Ok prima, geen fooi dit keer. Voor het slechte weer snel richting hotel gereden. Op de kamer even koffer ingepakt, morgen alweer laatste dag. Tijd vliegt als je het naar je zin hebt.

Dag 8, Sao Vicente – Funchal – naar huis

Vandaag de wekker super vroeg namelijk 6:00. We hadden gevraagd vroeg te kunnen ontbijten vandaag, geen probleem. Ze heeft gewoon voor ons het ontbijtbuffet geheel neergezet. Na het eten lekker even opgefrist, spullen de auto in en op richting vliegveld in Funchal. Voor we bij vliegveld waren even getanked. Omdat we vroeg vlogen mochten we de auto neerzetten en wird er later gekeken naar de auto. Na een heerlijke vakantie is er toch echt een eind gekomen aan onze reis. Na 3,45 minuten vliegen weer thuis.