Dag 1 Dierentuin Schonebrunn

Vandaag gaan we lekker op pad, mijn cadeau aan Erik voor zijn verjaardag (hij is vandaag ook echt jarig) is een stedentrip naar Wenen. Vroeg op en op naar Rotterdam airport. Het is 1:45 minuten vliegen dus hebben vandaag de hele dag. Na de korte vlucht met de bus richting Schonebrunn gegaan.

Eenmaal aangekomen was het even zoeken naar de weg maar gelukkig alles zo gevonden. Om half 11 waren we bij de dierentuin en zijn gelijk op zoek gegaan naar een lekkere kop koffie. Helaas omdat nog buiten seizoen was, waren er veel tentjes dicht maar het middelpunt van de dierentuin was open en hebben daar in een prachtige koepel koffie met gebak op en geproost op Erik zijn verjaardag.

Na diverse uren te hebben gewandeld in deze super leuke dierentuin besloten om het hotel te gaan zoeken. Deze lag een haf uur wandelen van de dierentuin af en dus ook besloten om de voeten in te zetten om gelijk de omgeving wat te bekijken. Een stuk verder in de tuin kwamen we ook nog een mooie bonte specht tegen. De wandeling liet al goed de mooie oude panden zien. Na even zoeken hebben we het hotel gevonden, lag boven de supermarkt en dat was handig dus gelijk wat inkopen gedaan zoals broodjes en drinken. Na te zijn ingecheckt zijn we in de buurt een eettent gaan zoeken want inmiddels hadden we al honger en ik wilde op Erik zijn verjaardag niet makkelijk wilde eten. Uiteindelijk zijn we in een leuke kabab zaak terecht gekomen en hebben we overheerlijk gegeten en lekker een biertje gedronken. Na het eten weer naar het hotel na een leuke dag zeer moe en zijn neergestort op bed.

Dag 2 Schonebrunn

Na heerlijk te hebben geslapen een broodje gemaakt en ons lekker opgefrist. Gezien dat we van gisteren nog pijn in de voeten hadden hebben we besloten om met de metro te gaan. De metro lag voor het hotel en na 3 haltes waren we al op Schonebrunn. We gaan eerst het paleis bekijken en na het kopen van een kaartje kregen we een audio apparaat in onze hand geduwd en lopen maar. We hadden gekozen voor de grand tour dus 40 kamers waar we langs geleid werden. Ik miste nu wel de charme van vroeger doordat er geen beleving meer werd gecreëerd door de audio en de glazen wanden die overal met alarm geplaatst waren maar na al die jaren zeker weer een bezoek waard.

Na een tour van ruim een uur hadden we echt behoefte aan koffie maar de prijzen op Schonbrunn zijn echt ongelooflijk duur maar ja omdat geen seizoen is verder alles gesloten en dus toch maar even gaan zitten. We hebben de gehele middag lekker door de tuin heen gebanjerd lekker een broodje gegeten en veel gefotografeerd want zelfs in de winter is alles prachtig hier. Eenmaal alles gezien was de dag weer voorbij en zijn richting hotel gaan wandelen maar een andere route dan gisteren.

We kwamen onverwacht nog in de stad terecht en hebben lekker even geneusd overal. Inmiddels was het ook weer etenstijd en zijn in een restaurant gaan zitten en hebben heerlijke schnitzel gegeten. Nadeel hier vonden we wel dat er in de restaurants gerookt mag worden. Dus we zaten meer teer te eten dan echt schnitzel. Na het eten zijn we lekker naar onze kamer gegaan.

Dag 3 De stad in

Vanmorgen weer even lekker broodje gegeten die we in de supermarkt hebben gehaald de avond ervoor. Eerst hebben we een 24 uur pas gekocht voor de metro dat is wel makkelijker vandaag omdat we best wat willen bekijken.

Eerst naar de markt en die was 3 haltes bij ons hotel vandaan. Dit is een vaste markt Nachmarkt en echt een aanrader om even overheen te snuffelen. Wij hebben eerst een koffie to go geregeld en langzaam langs alle kraampjes gelopen. We kwamen onderweg nog een hele kruiwagen met boerenkool tegen, dacht gelijk jammer dat we die niet mee naar huis kunnen nemen voor de dames.

De markt afgelopen naar links en daar loop je alle museaums en universiteiten tegen het lijf en daar kijk je je ogen uit als het gaat om mooie oude panden. Alles met goud belegt of bewerkt. Zo ook door een twee tal parken gelopen en toen toch weer behoefte aan koffie. We hebben daar heerlijke koffie met appelstrudel op want ja die is hier toch echt het lekkerste. Daarna weer door gebouwen afwandelen, op gegeven moment kwamen we in de echte stad terecht maar gezien het zaterdag is leek het wel een mierenhoop en hadden we niet echt zin in dus na 1 winkelstraat zijn we het weer wat rustiger op gaan zoeken en de metro in gesprongen richting de Donau.

De Donau is opgesplitst met in het midden een fikse strook waar je kan wandelen / fietsen en kan eten als het seizoen is want helaas was nu alles weer gesloten. Bij gebrek aan een eetplekkie hebben we de rugzak geplunderd en zijn lekker aan de waterkant gaan zitten. Na een uurtje relaxen hebben we even de kaart erbij gepakt met wat we nog wilde zien. Erik wilde graag de oude reuzenrat bekijken dus weer de metro in gesprongen die kant op. Wat we dus niet wisten dat dat reuzenrat gewoon in een reuze kermis staat waar ze geloof ik 10 verschillende achtbanen hebben waar je in kan gaan.

We wisten niet wat we zagen en even overheen gewandeld en via het park weer terug gewandeld. Inmiddels helemaal kapot ook aardig hongerig geworden. Zijn we de metro opgestapt eerst weer richting het hotel en dat was even een flink stuk want waren aan de andere kant van de stad. Eenmaal bij ons hotel even de straat erachter bekeken voor een leuke etenstent. Na even zoeken zijn we in een lekkere pizzeria terecht gekomen. Erik een heerlijke pizza gegeten en ik lekker ongezond een hamburger. Na het eten onze kamer maar weer opgezocht en onze spullen beetje bij elkaar geraapt want morgen is alweer de laatste dag.

Dag 4 Belevedere, stadspark en naar huis

Vanmorgen wisten we niet zo goed wat we met onze laatste uren moesten doen en hebben de kaart er maar weer even bij gepakt. Na even speuren hebben we gekozen om nog net gebruik te maken van de 24 uur metro kaart en gauw uit te checken en naar paleis Belvedere te gaan en het stadspark want dat schijnt mooi te zijn en hadden we nog niet gezien.

Eenmaal uitgestapt bij het stadspark zijn we een bakker in gelopen en hebben we een ontbijtje besteld, die was heerlijk.  In het park voor elkaar gekregen om een kloppende specht op de film te krijgen. Na te hebben genoten van het park doorgelopen naar Belvedere. Dit was even zoeken maar maakte niet veel uit want we kwamen prachtige gebouwen tegen onderweg.  Na een half uurtje hebben we het toch gevonden en zeker de moeite waard. De tuin is gratis te bezichtigen en verschrikkelijk mooi, na lekker wandelen hebben we een kop koffie gedronken bij het café van de Belvedere. Daarna zijn we via de buitentuin weer terug gewandeld en via het stadspark weer de trein opgezocht.

Onderweg nog een uurtje gezeten op een bankje om even bij te komen van het wandelen. Eenmaal bij de trein een kaartje gekocht om weer naar het vliegveld te gaan. Gezien we wat vroeg waren hebben wij daar in het panarama restaurant nog lekker lasagne en schnitzel gegeten. Het vliegtuig vloog op tijd om 16:30 en we waren netjes om 18:30 weer op het thuisfront. Was een heerlijk uitje en moeten we gauw maar nog eens doen.