Route:

Dag 1, Amsterdam - San José

Dag 2 San José - Sarapiqui

Dag 14 New York

Dag 15 New York

Dag 16 New York - Amsterdam

Dag 1, Onderweg

Om half 5 ons bed uit want vandaag is het zover. Hier hebben we maanden naar uitgekeken. Op naar Costa Rica. Eerst 24 reizen vanuit thuis tot ons eerste hotel. Papa heeft ons weggebracht en was lekker rustig op vliegveld dus op ons gemak ingecheckt en een kop koffie gedronken. Even langs de winkels gelopen en Erik heeft zijn eerste aankoop al gedaan hihihih een Boss blouse voor de halve prijs. Op naar de gate, daar aangekomen de vragen lijst aangehoord en door de bodyscan. Best grappig en overleeft, we hoefden net ons ondergoed niet uit te doen hahahaha.

Op naar onze tussenstop Houston, dit is iets meer dan 10 uur vliegen. Helaas was het vliegtuig wat laat, dus gingen ook 15 minuten later weg, en ja toen viel er lichte sneeuw dus moest het vliegtuig ont ijst worden. Na een uur gingen we eindelijk. Tijdens de vlucht 2 keer te eten gehad en zelfs een bakje ijs. Eenmaal in Houston hadden we nog 3 uur wachttijd maar die werd al aardig gevuld door douane gedoe, vingerafdrukken en weer alles uit voor de bodyscan. Eenmaal daardoorheen zagen we een sushi eettent en hebben een bakje sushi gekocht. Op naar het laatste stuk vliegen over 3 uur en 15 minuten zijn we eindelijk op onze eindbestemming COSTA RICA. Deze vlucht ging voorspoedig en erg vermoeiend. Thuis is het inmiddels 1 uur s ’nachts dus ja niet gek dat we moe zijn.

Eenmaal in Corsta Rica aangekomen, koffers geregeld en op naar de bus. We zijn de jongste van de groep maar iedereen lijkt op eerste gezicht aardig. Het hotel ligt op een beetje vreemde plek want 2 straten verder ligt een travestieten tippelzone, aardig wat dames (ook wel heren genoemd) gezien. Het hotel is eenvoudig maar wel een nette kamer. De eerste omgooi van onze reis is al een feit, iemand heeft der vlucht gemist doordat ze overboekt was. Zij komt morgen pas aan, hierdoor wordt de planning omgegooid en gaan we naar een vulkaan waar we eigenlijk niet heen zouden gaan. Gezien het feit dat we nog geen boodschappen hebben kunnen doen voor ontbijt besloten morgen in het hotel te ontbijten, kost 7 dollar p.p. Niet duur dus. We gaan hier afsluiten want tijd Costa Rica is kwart voor 12. Onze tijd kwart voor 7. pfff...... we zijn gesloopt maar we zijn er.

Dag 2 San José - Sarapiqui

Vanmorgen voor het eerst wakker geworden in Costa Rica, nou dat was al erg vroeg. Was om 3 uur wakker Erik sliep nog, ik heb van alles geprobeerd weer in slaap te komen maar helaas. Van 6 uur tot half 7 uit raam zitten staren en van mooie weer genieten. Daarna onder de douche gesprongen en naar beneden gegaan voor het ontbijt.

Hierna door naar de Vulkaan deze zouden we eigenlijk niet bezoeken maar door vertragingen van een mede reiziger was dit een extra optie. En geen spijt van gehad, onze eerste ontmoeting met neusbeertjes, er zaten er 5 om precies te zijn. Zijn niet bang en hondsbrutaal. Daarna zagen we zeeën van kolibries, maar ja zie die maar eens op de foto te krijgen. Na deze ontmoeting doorgelopen naar de krater. Jeetje wat is dat een indrukwekkend iets op 3200 meter hoogte. Deze vulkaan is niet actief sinds 1992 maar blijft een wonder gebeuren.

Hierna zijn we richting de bar gegaan om koffie te drinken, de neusberen hadden dit snel door en kwamen ook rondsnuffelen. Na de koffie weer terug de bus in. Eerst terug naar hotel om koffers te halen en daarna onze mede reiziger op vliegveld opgehaald. Inmiddels was al half 3 en we vergingen van de honger en zijn in een leuk typisch Costa Ricaans tentje gaan zitten. Hier hebben we super heerlijk gegeten. Hierna door naar het hotel, nog 2 uur in de bus.

Jeetje is een uithoudingsvermogen op onze billen zeg, werden soms letterlijk gelanceerd. We verlieten de stad voor de natuur, en jeetje wat is deze mooi zeg. Onderweg nog bij een waterval gestopt om foto’s te maken. Hierna nog wat bij een supermarkt ingeslagen want net als bij ons goedkoper dan in het hotel. Eenmaal in het hotel ons eerste huisdier ontmoet, een gekko precies boven bed 1, we zijn gaan slapen in bed 2. Nog even een drankje gedaan in de bar, ik een cocktail en Erik een biertje. Eten hadden we geen zin meer in, we hadden in de middag al zoveel op. In het donker zagen we nog een dikke pad voorbij hoppen, ben benieuwd wat we morgen te zien krijgen, dan gaan te de natuur in met een gids. De eerste dag was ieder geval groot succes.

Dag 3 Sarapiqui

Onze eerste nacht in het regenwoud overleeft maar vraag niet hoe, hoorde van alles. Merendeel vogels en gekko´s. Vanmorgen weer vroeg wakker en boven Erik zijn hoofd op de muur zat een bloedzuiger, gatsie …. gelijk bed uit gegaan.

Na een kleine wandeling weer terug naar de kamer, toen ik me op wilde frissen en de koffer wilde openen zat er een 5 cm grote kakkerlak op het bed, schok me rot. Erik de held heeft hem in een glas gedaan en naar buiten gegooid. Nou als een held op sokken ben ik gaan douchen. Op naar het ontbijt, dit was voor 10 dollar p.p. Een goed ontbijt met van alles brood, pancakes, en veel fruit. Maar ik had niet het geduld om goed te eten, er vlogen allerlei mooie vogels rond in allen kleuren van de regenboog dus snel ontbeten en foto´s gemaakt. Hierna door naar de wandeling met de gids. De groep werd in 2 gedeelte en zijn met zijn 7en het bos in gegaan. Eerst een grote hangbrug over, dit vond ik echt eng en iedereen stopte steeds. Halverwege de brug naar beneden gegaan het regenwoud in. Hier zagen we op grote afstand onze eerste toekan. Via een verrekijker van de gids deze goed gezien, voor de foto minder. Hierna weer door naar een blad waar witte vleermuizen onder zaten, deze leven alleen in Costa Rica. Bijzonder om de beestjes te zien hangen, hierna de brug verder over maar aan de gids gevraagd op ik voorop mocht en wat door kon lopen want door het stilstaan scheet ik echt 3 kleuren. Dit was geen probleem en dit ging een stuk beter.

Aan het einde nog 2 toekans gezien en deze wel op de foto gekregen. Hierna was er een tijd niets op een aantal insecten en bijzondere planten na. Eenmaal weer terug ging de gids nog even in de struiken zoeken en haalde een blauwbroek gifkikker ervandaan en zette hem op de grond om foto´s van te maken. Jeetje die kikkers zijn echt klein. Daarna ging hij weer zoeken en riep ons erbij, en ja hoor mijn nummer 1 dier die ik wilde zien een luiaard!!!!! Zo een lief koppie, op de foto was wat lastig maar wel te zien dat het een luiaard is. Daarna liep hij verder en wees nog een luiaard aan. Te gaaf gewoon.

Zo weer even in het hotel, lekker drankje besteld en lekker aan het zwembad gaan zitten even bijkomen van alle indrukken. Rustig zittend schoot Erik ineens op er zat een soort leguaan bij het zwembad. Hihih zo zie je maar een oplettend oog doet een hoop. Na ons bakkie zijn we nog eens zelf het regenwoud ingegaan, eens kijken wat wij leken kunnen vinden. Eerst kwamen we langs de plaats waar de luiaards vanmorgen hingen en ja hoor zaten er nog steeds. Even verder zagen we een toekan. Jeetje zijn dat mooie foto´s. En ja ik moest weer over de hangbrug heen dus achter Erik aan gelopen, want echt doodeng voor mensen met hoogtevrees. Eenmaal aan de overkant zijn we een andere weg ingelopen dan vanmorgen al snel zagen we een grote salamander en een blauwstaartsalamander. Na een flink rondje nog even bij een uitkijkpunt gekeken en daar zagen we mooi in de boom nog een toekan in de boom vruchten te zitten eten. Hier hebben we even wat gegeten en zijn weer verder gegaan.

Ineens hoorde we een hard gebrul, jeetje zou dat een brulaap zijn, we zijn achter het geluid aangegaan maar niets gezien. Jammer maar die komen vast nog wel komende week. Vandaar zagen we het wat gaan schemeren en zijn terug gaan wandelen, terug die enge brug over en naar onze hotelkamer. Hier even bijgetankt en gedoucht want de luchtvochtigheidsgraad is erg hoog en zweet me rot. Vanavond met de groep lekker buffet eten in het hotel. Eten is tot nu toe heerlijk allemaal.

Dag 4 Sarapiqui - La Fortuna

Vanmorgen weer vroeg op, maar maakt niet veel uit want we zijn toch altijd wel vroeg wakker. We gaan uitchecken uit dit hotel en naar de volgende, ben benieuwd wat dat met zich mee gaat brengen. Vandaag gaan we een boottocht maken van 2 uur, uiteraard hopen we weer veel te zien. Eerst gaan we ontbijten bij de lokale mensen die ook de boottocht verzorgen. We hebben typische Corsta Ricaanse dingen op als gebakken kaas (wat piepte als rubber in je mond heel apart, wist niet dat kaas dat kon) Verder was er toast, ei, worst en uiteraard weer heerlijk vers fruit.

Na het ontbijt even plaspauze gedaan want op de boot kon dat niet. We zaten nog geen 5 minuten in de boot en we hadden al een schildpad, 2 leguanen en brulapen gezien. Nou we hebben gehoord waarom ze brulapen heten gotsie wat schreeuwen zij. Even later nog veel meer brulapen gezien maar ook een groep kapucijnapen. Verder nog leguanen, kaimannen, vele soorten vogels als de witte en groene reiger, ijsvogeltjes enz.

Na al dit bijzonders na aanmeren van de boot nog verse sap en koekjes gehad. Nu gingen we rijden naar nieuwe hotel. Totaal 3 uur maar we zijn tussentijds nog gestopt voor de lunch. Hier hebben we tortilla’s met kip en nathos op met beide een heerlijke chocolade milkshake. Na de lunch nog even vele foto´s van de leguanen brug gemaakt. Deze zitten daar omdat lang geleden ze met regelmaat eten gaf en ja dan blijven ze wel he. Zo nog even door naar ons volgende hotel, in het dorp geld gepind want dat was alweer op. Geld gaat hard met al die leuke excursies en eten, Corsta Rica is niet echt een goedkoop land. Hier nog even in de souvenirs winkels gekeken maar helaas niets bijzonders. Niet eens vingerhoedjes, sorry Tante Annie. We waren hierna snel bij het hotel, na het inchecken werden we naar de kamer gebracht. Dit hotel ligt aan de rand van de prachtige vulkaan. We zitten in een huisje op de eerste verdieping waarbij we een groot balkon hebben met uiteraard uitzicht op de vulkaan.

We hebben gauw even onze koffers in de kamer gegooid en zijn de hoteltuin gaan verkennen. Vanuit ons balkon zagen we bergen van vogels in alle kleuren en maten, en eindelijk een kolibrie weten te fotograferen. Het hotel heeft een pracht zwembad en kon het niet laten met de warmte om toch lekker even een duik te nemen. Na de heerlijke duik even opgefrist en op balkon gaan zitten. Er kwam gezellig nog even een Toekan voorbij, en die was ook lekker aan het roepen. Toen de zon onderging leek het net of er een regenboog langs de vulkaan was, uiteraard gelijk foto van gemaakt.

Vanavond gaan we in een heerlijk restaurant eten. Dit is in de vorm van een vulkaan waarbij je eigenlijk gewoon heerlijk buiten zit. Om 7 uur moesten we verzamelen bij de receptie om te gaan eten. Zo hadden we nog mooi even de tijd om over de paden te snuffelen op zoek naar gifkikkertjes. Helaas hebben we alleen maar padden gezien, grote ook en die maakte een herrie. Eenmaal bij het restaurant ging de wet van Murphy werken. Ik had een cocktail besteld maar ze waren de alcohol vergeten, moesten ruim anderhalf uur wachten op eten, bij 4 personen was het vlees te rouw, na stampij van reisleidster kregen deze mannen vlees gratis maar toen moesten de bonnen opnieuw gemaakt worden. Toen de bonnen kwamen bleek de zalm (had Erik op) bijna 3000 colones (ongeveer 5 euro) duurder te zijn afgerekend, weer die bonnen terug. Hihihihih was 10 uur toen we weggingen daar iedereen was kapot. Al met al was het eten van Erik en mij heerlijk, Erik had zalm en ik knoflook kipfilet. O en de cocktail met aardbeien was ook verrukkelijk. Eenmaal terug in het hotel hebben we nog even op balkon gezeten en daarna ons lekker grote bed in.

Dag 5 La Fortuna - Monteverde

Vandaag wordt een rij dag, zo worden onze bipsen weer getest op de verschrikkelijk slechte wegen hier. Nu zit ik heerlijk op balkon te genieten van de geluiden. Half 8 moeten de koffers klaarstaan en half 9 gaan we rijden.

Het ontbijt was net als iedere ochtend lekker. Kan rijst met bonen krijgen (nou in de ochtend hoef ik dat niet hoor), ei, worst en kaas, veel fruit, cornflakes, pancake, jam, brood. Al met al komen niets te kort!!! Om half 9 de bus in, onderweg stopte de buschauffeur onverwachts want er zaten gieren, toekans, apen en een valk in de boom. Erg leuk dat dit allemaal ook zo langs de weg zit. Na 2,5 uur rijden onze eerste stop, naast een stuwmeer met geweldig uitzocht.

Hier kregen we koffie of fruitdrank uit de fooienpot. Na even lekker te hebben gehangen weer voor 1 1/2 uur de bus in. Toen gingen we lunchen, je kon van de kaart kiezen dus wij hebben een tosti gekozen, wat kleins omdat met de warmte niet veel honger hebben. Dit smaakte prima en nog even beetje gewandeld want de bus ging als 1 1/2 uur over een grindpad heen met verschrikkelijke gate erin.

Bij de lunchplek kregen we nog een kleine suikerrietdemonstratie, was leuk om ook te zien. Na het eten moesten we nog 1 1/2 uur hobbelen. Onderweg zagen we een man op een ouderwetse manier koffiebonen stampen. Dat vond de tourleider zo leuk dat ze stopte een heeft gevraagd even te mogen kijken. De mensen zijn hier zo vriendelijk dat dit geen probleem was. Er rijden hier zoveel toeristen voorbij dat die mensen ook wel zullen denken heb je die stomme fotograferende toeristen weer.

Na deze korte stop weer door, en zelfs wat file gehad, Monteverde is namelijk een van de toeristische plaatsen in Costa Rica. Dit is het nevelwoud waarbij de natuur weer heel anders is dan het regenwoud. Merkte we ook zeker aan de luchtvochtigheid en temperatuur, denk zo´n 20 graden en heel veel wind. Na een dubio heb ik besloten om na de busreis een nachtwandeling te doen, Erik wilde toch maar niet mee, maar er waren er meer die niet mee gingen. Eenmaal bij het hotel bleek onze kamer niet schoon te zijn gemaakt, dus even bij de receptie gemeld en een andere kamer gekregen.

Om 5 uur moesten de wandelaars zich melden. Na een korte rit zijn we eerst de zonsondergang gaan bekijken, deze was super mooi, net als alle andere zonsondergangen natuurlijk. Toen mochten we met de gids mee, en duurde niet lang voor het pik donker was. We mochten niet met fototoestel flits, wel jammer want dan worden de foto’s niet zo goed. Eenmaal op pad een klein bruin mini kikkertje gespot. Toen moesten we alle lichten uitzetten en kregen een mooi ballet van de vuurvliegjes, wat een mooi gezicht zijn die dieren. De gids ging even van een pad af en ging bij een klein gat in de boom staan, hier zit een tarantula nest. Hij pakte een stokje er stak deze tikkend tegen de boomt, en heel langzaam kwam er een reusachtige spin naar buiten kruipen. Na een foto moment zijn we doorgelopen. Hierbij zagen we diverse vogels op stok slapen. Ze bleven ook heel mooi zitten. Sommige vogels rollen zich op en zetten hun veren helemaal uit, leken net furbies. We door de gids naar de bus gebracht en de mensen die niet meegingen zaten daar al in. We gaan bij een Italiaan eten, we hebben heerlijke pizza op. Het was al snel laat, we waren pas over 10 uur in het hotel. We zijn kapot en maar lekker gauw gaan slapen, op naar wat de volgende dag ons brengt.

Dag 6 Monteverde

Vannacht heeft het gestormd niet normaal. Het leek wel of ieder moment het hotel dak van ons afgeblazen zou worden. Na een uurtje ben ik mij gaan aankleden om samen met Erik naar het ontbijt, deze was eenvoudig, we miste de jam maar verder was alles er. Om 8 uur moesten we bij de bus zijn, een deel van de groep gaat de canopytour doen (slingeren van boom tot boom) andere de bruggentocht. Hier hadden we geen zin in omdat we geen zin in hoogtes hadden maar ze hadden daar ook een slangentuin en kolibrie tuin dus daar zijn wij heen gegaan. Wij vonden het een beetje tegenvallen. De slangen leek net een dierentuin we hadden wel een lieve gids die ons alles uitlegde maar ja blijft een dierentuin he. De kolibrie tuin hingen alleen maar voederbakken ja dan komen ze wel he.

Wachtend op de bus werden we opgeschikt door een lichte aardbeving. Zo dat is bijzonder om mee te maken. We zaten binnen dus alles kraakte en schudde. Even later kwam er een neusbeertje voorbij gewandeld die brutaaltjes proberen de prullenbak te bereiken. Eenmaal met de bus terug was het half 12 dus besloten we te gaan wandelen. Gevraagd aan de receptie en die verwees ons naar het dorp. Die hadden we gister al gezien vanuit de bus dus we wisten welke kant we op moesten gaan.

Het dorp stelt niet echt veel voor, daar een toeristenzaak ingelopen en om een wandelpad gevraagd. Na wat uitleg bleek dat we de bus moesten hebben maar de dame in kwestie was niet echt duidelijk over waar op te stappen. Dus na een lekker ijsje besloten we gewoon stukje te wandelen, een meisje die voorbij ons liep riep ons terug, er bleek een luiaard echt super dichtbij te zitten. Wij hadden hem nog niet eens gezien, echt hele lieve foto´s van gemaakt. Als je het neusje bij de foto´s ziet beloof ik je dat je der verliefd op wordt (ik wel ieder geval). Een paar bochten gelopen zagen we een groot hotel waarbij grote tuinen te bekijken waren maar dit bleek gewoon een natuurpark te zijn. Dit was me toch mooi!!! Diverse vogels gezien, pazi´s (soort opgeblazen eekhoorns maar zonder staart) Erik werd bijna door eentje omver gerend, die schok van mij en rende weg maar had Erik niet gezien zag er heel grappig uit. (Erik schok zich rot).

Eenmaal verder nog prachtige uitzichten gezien en zijn naar een waterval gelopen maar dit was ongeveer 300 traptreden naar beneden, das natuurlijk niet zo erg als je naar beneden gaat maar naar boven gotsie dat is een klim. De waterval maakte wel veel goed, het was een dubbele met daarin een mooie regenboog.

Na een flinke ronde lopen van ruim 3 uur zijn we weer terug gelopen. In het dorp een pauze gehouden met een lekker broodje en cappuccino. Zo even bijgekomen en nog wat souvenirs gekocht waaronder ook vingerhoedjes na veel zoeken toch gevonden. Terug in het hotel lekker opgefrist en gaan eten.

Dag 7 Monteverde - Ricon de la Vieja

Vandaag weer door naar een ander hotel. Eerst weer ontbijten eenvoudig en lekker. Na 2 bakken koffie weer de bus in gestapt. De ochtend was lang in de bus, even gedut en na 2,5 uur op plek van bestemming.

De boot op, dit keer op zoek naar krokodillen. We hebben weer van alles gezien, gieren, diverse vogels, neusbeertje in de boom, apen en tientallen krokodillen. Het was hier weer bloedheet 35 graden. Na 2 uur heerlijk varen weer de bus in. Moeten nog half uurtje en daar gaan we lunchen. Was weer een mooi plekje aan de rivier. Erik had een hamburger en ik een kip sandwich. Daarna weer door de bus in, na 1 11/2 uur even gestopt bij een winkelcentrum wat erg Amerikaans is waar gepind en geshopt kon worden.

Wij hebben gepind voor de rest van de vakantie (ongeveer uitgerekend) en zijn de supermarkt in gegaan, wat drinken gekocht goedkoper dan in de hotels. En hadden zin in iets kouds dus Erik had heerlijke milkshakes voor ons geregeld. Eenmaal in het hotel aangekomen hebben we een duik genomen in het zwembad. Er was ook een bar dus maar vast de cocktail genomen. Erik had een biertje. Hierna opgefrist en gaan eten. Het was een buffet wat heerlijk was. Lekkere groentes, soep, kip en rundvlees met als toetje een plak lekkere cake.

Na het eten naar de receptie gegaan om voor mijzelf een massage te regelen voor morgen, en kwamen toen een ieniemienie slangetje tegen, uiteraard uitgerekend nu geen fototoestel bij ons. Erik is nog terug gelopen maar helaas was al weg. We zijn vroeg naar bed gegaan .

Dag 8 Ricon de la Vieja

Vandaag weer op tijd eruit. Om 7 uur ontbijten en 7:45 bij de bus. We gaan een pittige wandeling maken door het bos en bij de actieve vulkaan. De weg was weer verschrikkelijk hobbelig en duurde 45 min. voordat we bij het nationale park waren. Bij de toiletten kwamen we de eerste apen tegen, kapucijnapen. Deze hebben we nog niet veel gezien, en buiten de mislukte foto’s hebben we er gelukkig ook een aantal die wel gelukt zijn. Eenmaal verder moesten we een hangbrug over, niet mijn favoriete bezigheid maar ja gaan er over heen.

Eerst het open gedeelte gepakt om zo de warmte te ontwijken, nou het was al warm genoeg jeetje. Hebben een paar kookbaden gezien die door de vulkaan zijn ontstaan. Het looppad was alleen maar wortels, stenen (die door de uitbarstingen zijn uitgespuugd) en hobbelige paden. Al snel kwamen we meer dieren tegen namelijk brulapen, slechten, hagedisjes, bladsnijders (grote mieren) en iets heel bijzonders wat bijna nooit gezien wordt een kleine miereneter. Na ruim 3 uur wandelen terug en kwamen nog eens wat kapucijnenapen tegen. We hadden wel honger gekregen en kregen na de wandeling een lekkere lunch. Alleen moesten wel de neusbeertjes in de gaten houden. Al kijkend naar de neusbeertjes stond er ineens een leguaan naast me, die had blijkbaar ook honger. Op weer terug naar het hotel. Om 3 uur heb ik een massage van een uur geboekt. Heerlijk even relaxen. De massage was heerlijk even iets anders dan thuis, gewoon lekker in de buitenlucht. Daar knapt een mens van op. In de kamer de foto’s bijgewerkt en toen werden we verrast met het gezang van brulapen omdat al donker was hebben we ze niet meer gezien maar horen doe je ze wel dat kan niet missen. Even lekker gegeten, buffet met van alles lekkers. Naar de kamer even internet bekijken en naar bed.

Dag 9 Ricon de la Vieja - Samara

Vanmorgen om 6 uur klaar wakker, onze wekker was namelijk een brulaap die flink aan het brullen was. Wij zijn gauw aangekleed om te zien of we hem konden vinden. Na 10 minuten was het weer stil maar na even zoeken hebben we de brulaap toch kunnen bedanken voor de wek service. Hij zat aan de overkant van de vallei van ons hotel. Om 7 uur weer de koffers klaar en 8 uur weg. Lekker ontbijten en afrekenen bij de kassa. Hierna met zijn allen de bus weer in. Dit is de laatste dag met onze buschauffeur, andere hotel hebben we namelijk geen chauffeur nodig. Na het inzamelen van de fooi voor de chauffeur zijn we de bus in gestapt. Na 1 1/2 uur rijden zijn we gestopt bij een grote souvenirs winkel, niet veel gekocht want het is het allemaal net niet. Na een tijd nog even bij een koffieshop gestopt om lekker koffie te drinken. Er was van alles lekkers en Erik kon het niet laten om wat lekkers uit te kiezen. Daarna weer door, na een aantal bergen kwamen bij het strand uit. Dit is ons een na laatste hotel alweer.

Vanavond zou normaal gesproken de schildpadden zijn maar door de droogte en de warmte komen de schilpadden pas laat in de nacht. Erg jammer zeg, hadden we graag ook gedaan. We zijn eerst lekker het strand op gegaan.

Na een uurtje wandelen in de schaduw gaan zitten want in de zon is niet uit te houden. Na een heerlijk koud biertje richting het hotel gegaan en een heerlijke pizza gaan eten met cocktail voor mij en een biertje voor Erik. Deze waren stukken beter dan van de week (en ja goedkoper ook, zijn toch Nederlanders he) Na het heerlijke eten nog een duik in het zwembad genomen. Dit was heerlijk, hierna besloten vroeg naar bed te gaan en wat slaap in te halen want we zijn beide helemaal kapot.

Dag 10 Sámara

Weer om 7 uur ontbijten. Voor het ontbijt eerst mama even gebeld want ja die is jarig vandaag. In dit hotel is ontbijt inbegrepen en kunnen tussen 4 soorten ontbijt kiezen. Ik had Amerikaans met ei, ham en brood en Erik had pancaces. We hebben stiekem wat gedeeld hahaha zo hebben we toch van beide iets he.

Na het ontbijt stond de bus voor ons klaar om ons naar de boot te brengen. Vandaag gaan we hopelijk dolfijnen en walvissen zien. Eenmaal aangekomen na een korte rit, mochten we een heel klein bootje in. Dit moest via het water dus even broek omhoog en gaan. Eenmaal zittend was het al gauw heet zeg, de zon brandde goed. Gezien ik gisteren al iets verbrand ben nu maar extra veel zonnebrand opgedaan.

Na een uur varen hadden we alleen nog maar tonijn zien springen, niet veel dus. De mannen van de boot hadden hengels en we gingen er eentje vangen. Al snel was er beet en iemand van de groep heeft hem binnen gehaald. Sommigen vonden het heel zielig, en verschrikkelijk (jammer dat ze, ze later dan wel opgegeten hebben) maar ja wij moeten toch ook eten dus is natuur. We vangen wat we eten.

Na 15 minuten eindelijk ons eerste dier gespot een mooie schildpad. Doordat we kleine boot hadden konden we hem van vrij dichtbij zien. Al gauw zagen we de volgende en nog eentje. Toen zagen we een Merlijnvis. Hier kwamen we natuurlijk eigenlijk niet voor. Een van de mannen ging op het dak zitten spotten en ineens kwam hij naar beneden, daarheen!!!!! riep hij tegen degene die de boot bestuurde. Daar waren ze dan mama en baby bultrugwalvis. Zo die zijn gaaf om te zien zeg, vooral omdat wij deze nog nooit gezien hebben. Na een half uurtje ze hebben gevolgd gingen we op zoek naar dolfijnen. Deze waren ook vrij snel gevonden, eentje ging met de boot mee zwemmen. Toen was de tijd alweer om en gingen we terug. Onderweg nog diverse dolfijnen en schildpadden gezien. Na 2,5 uur varen aardig honger gekregen. De reisleidster heeft ervoor gezorgd dat de kok in ons hotel de gevangen tonijn ging klaarmaken.

We hebben er met zijn allen heerlijk van gegeten behalve ik. Ik heb kip besteld want hou niet van vis, maar deze was ook verrukkelijk. Na het eten nog even het strand opgegaan. Hier heerlijk gewandeld en Erik heeft een kokosnoot op. Deze werden verkocht door een lokaal medemens. Hierna door na de strandtent van gisteren, hier nog heerlijk bier gehaald. Omdat we vanmiddag al zoveel gegeten hebben, hebben we bij de bakker nog wat lekkers gehaald en zijn deze lekker in de kamer gaan opeten.

Dag 11 Sámara

Vandaag weer vroeg op. Net als afgelopen dagen via een vast ritueel gewekt. Eerst de brulapen om 6 uur, daarna worden de vogels een voor een wakker, veel geschreeuw en een specht die in de boom pikt krijgen we er ook bij hahahahah.

Vanmorgen ook nog een eekhoorn voorbij zien rennen. Was is de natuur toch mooi hier. Er zijn alleen 2 dingen die ik niet zal missen en dat is de rare gewoonte van wc papier in de bak gooien i.p.v. in de wc (van wegen de slechte riolering) en grote invloed van Amerika, dit verbaasde me eigenlijk heel erg. (en nummer 3 de vele toeristen) Maar oké we gaan vandaag lekker nog even genieten van het heerlijke weer, wordt vandaag weer 33 graden. Eerst ontbijten en dan om 8 uur klaarstaan om te gaan paardrijden. In eerste instantie zouden 10 mensen gaan maar iedereen was afgehaakt en we gingen maar met zijn 2en. Had ook wel iets romantisch. Eenmaal op het dier dacht ik waar ben ik aan begonnen eenmaal op het strand was het toch wel prachtig. Daarna door het bos in al snel konden we onze wek service bedanken. Er hingen wel 10 brulapen in de boom waarbij diverse kleine baby aapjes zo ontzettend lief. Eenmaal door gingen we verder het bos in en een berg op. Eenmaal boven mochten we even pauze houden en van het paard af.

Erik was nog niet van het paard af en hij nam al de benen. Grappig gezicht zo een paard hard te zien wegrennen hihihih. De begeleider ging er gelijk achteraan. Het duurde even voor hij terug kwam, zo konden wij van het prachtige uitzicht genieten. Er kwam zelfs een grote groep pelikanen vlakbij voorbij vliegen. Daarna weer het paard op (met pijn in mijn kond) en op naar het volgende uitzichtpunt namelijk het strand. Hier even staan genieten samen en in galop weer terug. Hihih dat ik dat durf hahaha. Toen zagen en hoorde we nog een groep brulapen. Wat is dat toch bijzonder.

Hierna weer via het strand terug naar het hotel. Eenmaal bij het hotel heerlijk het zwembad in gesprongen want was zo warm. Na 2 uurtjes zwemmen en een paar leguanen pesten met ons fototoestel even gaan douchen.

Hierna gaan lunchen in het hotel. Erik wilde graag een pizza dus die hebben we gedeeld. Na de lunch naar het strand gelopen en richting de plek waar we de apen hadden gezien want we konden ze vanaf paard slecht fotograferen. Dit ging stuken beter. We hebben wel half uur staan kijken hoe de baby aapjes van tak tot tak sprongen. We moesten wel uitkijken waar we stonden want alle behoeftes van de apen kwamen naar beneden hahaha zijn gelukkig niet geraakt.

Hierna weer door naar het strand en onze vaste strandtent. Hier heerlijk gehangen en bier gedronken hmmm..... wat is dit toch genieten. (buiten de pijn in mijn kont van het paardrijden dan hahahaha.

Dag 12 Samara - San José

Vandaag koffers pakken en naar ons laatste hotel in Costa Rica. Op naar San Jose, de hoofdstad van Costa Rica. Voordat we verder gaan zijn we vroeg op pad gegaan om de brulapen nog van dichtbij te zien en ze te horen schreeuwen. Ze schreeuwen tussen half 6 en 6 uur. We zijn half 6 gaan lopen over het strand, al snel kwam de zon op. Jeetje wat is het mooi hier zeg. Na even zoeken de brulapen al schreeuwend gevonden. De baby´s waren weer volop aan het spelen. Helaas zaten ze vandaag verder weg dan gisteren maar dat maakt het zeker niet minder bijzonder.

We wisten dat iets verder nog een groep brulapen zat en ook die hebben we gevonden. Deze zaten in een zeer beboste boom dus ook niet echt goed kunnen zien. Na een uurtje gewandeld te hebben zijn we gaan ontbijten. Dit was als andere keren eenvoudig maar lekker. 8 uur hebben we de koffers klaargezet voor de bus. De verwachting is om 2 uur bij onze eindbestemming San Jose aan te komen. Na de eerste 2 uur een stop bij een koffiebar waar er diverse ara´s (papagaaien) in de boom zaten. Na de koffie weer 1 1/2 uur de bus in. We hebben aan de zee lekker broodje gegeten en toen was nog een 1 ½ uur naar het hotel toe.

We waren een stuk later dan gepland pas half 4. Het hotel lag te ver van het centrum af waardoor we ervoor gekozen hebben om in de kamer te blijven, biertje drinken, opfrissen en koffers goed inpakken. Om 7 uur hadden we ons laatste avond maal voor we vertrekken. Na het inzamelen van de fooi voor Lilly zijn we gaan eten. Iedereen ontzettend bedankt en voor een deel van de groep al afscheid genomen omdat zij nog langer blijven of zelfs doorreizen naar Panama.

Wij gaan naar New York. Costa Rica is een pracht land maar iets te toeristisch naar mijn idee. We gaan morgen van de rust naar het drukke New York.

Dag 13 San José - New York

Heel vroeg op vandaag. Half 5 gaan we weg. We gaan 6 uur vliegen naar New York. Helaas geen ontbijt in het hotel dus maar veel te duur en eigenlijk niet lekker broodje op vliegveld gekocht. Na lang wachten was het zover hup het vliegtuig in.

Vanmiddag gaan we vast New York verkennen. Na een vlucht van 4,25 minuten waren we eindelijk in Newark. Eerst door de douanen wat angstvallig makkelijk om door te komen. Nu op zoek naar het transport bedrijf waar wij een bon van hebben gehad van fox. Dit ging ook voorspoedig en al snel werden de koffers een busje ingeladen. Op naar ons hotel. Het duurde even want we moesten heel de stad door en onderweg moesten er ook nog een aantal andere toeristen uitstappen. Eenmaal aangekomen zijn we ingecheckt, een schoon en netjes hotel.

Voor het eerst sinds een lange tijd geen viezigheid kunnen vinden, de badkamer glimt spiek en span en zelfs het douchgordijn in perfect schoon. Maar hier ligt nu niet onze interesse, schoenen omgooien en op het centrum in. We dachten te lopen naar time square maar dat zat er niet in. Na een uur wandelen vanuit het hotel waren we er nog niet. Besloten om lekker te gaan eten, en hebben voor het eerst heel ongezond gedaan. We hebben beide een oversized hamburger op. Hierna zijn we met de metro weer terug gegaan naar het hotel want omdat het al een lange dag is hadden we geen zin om nog een uur terug te lopen. Eenmaal in het hotel lekker opgefrist en ons bed in gedoken.

Dag 14 New York

Vandaag extra vroeg op. We hebben geen ontbijt bij het hotel maar het ligt aan Broadway dus winkels en eettenten genoeg. We gingen met de metro naar 42street om vandaar te lopen naar pier 83 voor onze boottocht (gehad van Tamara en Daan voor onze verjaardag)

Eerst maar koffie regelen, dat was snel want star bucks is aan de overkant van het hotel. Hierna de metro ingedoken. Na 10 minuten stonden we op 42street, vlak bij time square. Jezus wow, je mond blijft hier openvallen. Zelfs in de ochtend is alles overweldigend druk en hoog. Moet soms met naar boven kijken oppassen dat we niet naar achteren omvallen. Zo nu lopen naar pier 83. JEZUS het is ijs en ijs koud hier zeg. We bevroren onze oren en neus. Na een half uur wandelen hadden we pier 83 gevonden. We waren alleen veel te vroeg, en alle winkels eromheen waren ook dicht.

Geen koffie in de buurt das balen zeg. Brrr........ dan maar in het zonnetje zitten die is iets warmer. Na 15 minuten toch maar weer gaan wandelen, een blokje om. Toen zagen we een mini supermarkt. Hier hebben we wat lekkers gehaald en even opgewarmd. Eenmaal terug bij de boot waren de kassa´s open.

Eindelijk gingen we varen en het was nog best druk. Langs de skyline van Manhattan en richting statuw of liberty. Jeetje wat mooi maar nog steeds heel koud. Om mooie foto’s te maken moesten we toch naar buiten. Iedere keer een paar minuten en gauw weer naar binnen. Al met al hebben we best wat mooie foto’s weten te maken.

We hebben besloten na de boot om te gaan wandelen naar time square en daarna te shoppen. Eenmaal op time square vroeg een cameraploeg mij een foto van hen te maken, bleken het Nederlanders te zijn. Wat is de wereld klein. Na diverse foto’s van hen, hebben zij ook van ons een aantal foto’s gemaakt. Na deze pauze weer door. Op naar de winkels.

Deze waren al snel gevonden en van alles kleins gekocht. Hier hebben we nog diverse foto’s van alles gemaakt wat we tegen zijn gekomen. Om half 6 waren we het helemaal zat en zijn richting hotel gegaan met de metro. Eenmaal bij het eindpunt was er een grote hectiek, veel politie en iemand die bebloed op de grond lag. Erik zijn verhaal is een steekpartij, mijn verhaal gewoon niet lekker geworden en op de grond gevallen. (mijn verhaal is toch wat positiever he). Vervolgens zijn we bij de chinees naast ons restaurant gegeten. Erik had fried chicken en ik sweet en soure chicken. Dit was heerlijk en onze voeten schreeuwden om het hotel. Half 8 eindelijk in onze kamer terug. Zijn vandaag ruim 13 uur onderweg geweest niet gek dat de voeten pijn doen. Morgen staat er ook heel veel op de planning, dus onze voeten maar gauw laten rusten en lekker voor de tv hangen.

Dag 15 New York

Vandaag wilde we lekker ergens ontbijten. Bij ons hotel zijn vele winkels en eet zaken te vinden, moet dus lukken. Helaas eten alle New Yorkers zelf ook buiten de deur, het was overal heerlijk druk. Na even wandelen toch een leuke zaak gevonden waar we pancaces met fruit hebben gegeten. In deze zaak hebben we 2 B acteurs gezien, bij de ene wisten wel wel wat films te bedenken waar hij in voorkwam maar de ander was wat lastig maar had wel een bekend gezicht. Ach ja na deze gebeurtenis zijn we central park in gegaan.

Heel veel eekhoorntjes die lekker zaten te snoepen van de nootjes die ze konden vinden. Verbazing wekkend veel soorten vogels gezien. Na een flinke wandeling bij de dierentuin uitgekomen. Hier naar binnen gegaan, maar waren we eigenlijk ook wel snel klaar. Het blijkt heel erg klein te zijn maar was wel leuk om gezien te hebben. Daarna ben ik een haf uurtje gaan schaatsen. Het was even wennen op schaatsen maar na een rondje had ik de smaak al beter te pakken. Erik heeft leuke foto’s gemaakt en gefilmd.

Inmiddels was de blauwe lucht aan het veranderen in grijze lucht. Er zou regen komen vandaag maar tot nu toe aardig droog gehouden. Na het schaatsen zijn we richting the Rockefeller gelopen. Hier moesten we even zoeken voor we de kassa hadden gevonden om naar de 67ste verdieping te kunnen gaan. Eenmaal gevonden werden we begeleid naar de lift. In 43 seconde en klapperende oren waren we op de 67ste verdieping. Inmiddels was het al een beetje gaan regenen maar dat maakte het uitzicht niet minder mooi. Het was lekker rustig dus we konden alles op ons gemak bekijken.

Uitzicht over central park en de empire state building. En natuurlijk alle hoge panden eromheen. Op afstand konden we the statuw if liberty nog zien. Na het maken van vele foto’s en filmen zijn we weer in 43 seconde naar beneden gegaan. Ik kan je vertellen dat je je maag dan wel een keer voelt draaien. Nog 1 locatie te gaan vandaag en dat is de bibliotheek. Deze lag niet ver van de Rockefeller dus naartoe gelopen. Inmiddels was het al etenstijd en we werden onderste boven gelopen van werkende mensen die hun lunch gingen halen bij standjes of winkels. Zou er helemaal gek van worden.

De bibliotheek was gelukkig wat rustiger en hebben we even rondgelopen. Het regende aardig door waardoor de vermoeidheid goed insloeg, dus besloten naar het hotel te gaan om even bij te komen en om te kleden voor vanavond.

Om half 6 zijn we weer de metro ingestapt om naar Broadway te gaan. We zijn uitgestapt bij time square, druk dat het was. Hier is 24 uur door leven niet normaal. Overal zagen we bij theaters rijen buiten staan. Na even zoeken hadden wij ons theater gevonden en gelukkig lagen de kaarten netjes voor ons klaar. Toen moesten ook wij buiten wachten, wat vreemd maar ok. Als een kudde vee werden we om half 7 naar binnen gelaten. We hadden dorst dus hadden wat drinken gekocht, mijn oren klapperde toen hij de prijs zei maar gelukkig mochten we gratis bijvullen in de pauze. Daarna werden we naar onze plaatsen gebracht. Jeetje wist niet dat we zulke goede plaatsen hadden. Zaten rij 10 en precies in het midden. Al gauw begon het, even wennen aan het opera gezang maar al gauw zaten we er helemaal in.

Niet te vergelijken met Nederland, zo perfect, zulke mooie kleding, en zulke mooie stemmen. 1 stem vond ik wat minder maar die kwam niet boven de vrouw uit, en naar mijn mening mag dat niet. The Pantom had een fantastische stem en gaf me met regelmaat kippenvel, en dat gebeurd niet veel als het om mannenstemmen gaat. De dame was ook fantastisch. Al met al een super gave ervaring. Om half 10 stonden we weer buiten. We hadden besloten met de metro te gaan en hopende niet al te veel halve garen tegen te komen. Verrassend waren er alleen maar normale mensen te vinden in de metro. Had tegen Erik gezegd alle gekke zijn overdag in de metro want die hebben geen werk. Dit waren alleen maar werkende mensen. Iets over 10 waren we weer in het hotel en zijn snel gaan slapen. Morgen is alweer onze laatste dag.

Dag 16 New York - Amsterdam

We worden om 12.15 opgepikt bij het hotel maar we willen nog naar financial district. Dus vroeg op en met de metro daarnaartoe. Eenmaal daar hebben we koffie en een broodje gekocht. We waren hier in de spits, wat een gekkenhuis. Werden half omver gelopen links en rechts. Al snel waren we dat zat en world trade center viel ook wat tegen, meer een bouwplaats. Er staan inmiddels alweer 2 nieuwe gebouwen (nog niet af) en er komen daar nog 2 gebouwen bij. Heel erg vreemd.

Erik had in boekje gezien dat er een grote outletstore in deze buurt lag. Deze was al snel gevonden, en ja zeker een grote winkel 6 grote verdiepingen vol met kleding en kleding. Moesten erg uitkijken want de koffers waren al gepakt in het hotel. We hebben wel iets gekocht maar Erik heeft zich goed weten in te houden. Na het shoppen terug gegaan naar het hotel. Hier hebben we onze aankopen nog even in de koffer gedaan en het zat er al weer op. Het busje stond al snel voor de deur om ons op het vliegveld af te zetten. We waren daar erg vroeg dus hebben daar nog lekker gegeten voordat we in het vliegtuig stapten naar huis. Het was een geweldige vakantie, we hebben veel gezien, gedaan en beleefd.