Noorwegen 2016

Dag 1 Amsterdam naar oslo

Vanmorgen ging de wekker na een veel te korte nacht om 3:30, want het is zover. Mams en ik gaan naar Noorwegen. Na een snel ontbijt hup de spullen de auto in en gaan. Erik is zo lief ons weg te brengen.

Op schiphol verliep alles perfect, na een Starbucks stop hup vliegtuig in. Een kleine cityhopper van KLM. Prima korte vlucht van 1,5 uur. Eenmaal aangekomen de exprestrein naar Oslo centrum genomen. 18 euro voor 15 minuten trein, snel verdient maar ok we doen het ermee. Nu hotel zoeken, 15 minuten lopen volgens google. Na even zoeken op de kaart in 20 minuten gevonden. Hebben we snel gedaan.

Na inchecken een kaart van Oslo gescoord en gekeken wat we wilde doen. Het is lekker koud dus willen verste punt eerst doen, ik dacht op naar de metro. Alleen de kaart bleek niet de metro aan te geven maar de bus, toen we daarachter waren hadden we al stuk gelopen. We besloten wat verder te lopen. Onderweg een mooie kerk binnengelopen en mama heeft een kaarsje gebrand.

We besloten hierna door te lopen naar het paleis en dan de bus te nemen. Bij het paleis lag onze eerste sneeuw, en uiteraard foto’s van genomen. Na wat gegiechel en bekijken van de paleiswacht ons plan weer omgegooid. ik ben niet besluiteloos hoor hahaha maar was al 12 uur en dacht voor we daar dan weer zijn, dus richting het fjord gegaan. Maar eerst even opwarmen in een overdekt centrum want kregen het goed koud. Bestellen van de koffie ging niet geheel naar plan  want we wilde 1 gebak en 2 koffie maar kregen 1 koffie en 1 gebak. Mensen zijn heel lief maar hun Engels is hier wat gebrekkig.

We halen wel wat woorden uit het krakenbrood taaltje maar verstaan is een groot woord. Na opwarmen langs water gaan lopen, en mooi, uiteraard veel foto’s van alles genomen. Bij een punt struikelde mama over een opstapje gelukkig niet bij het water.

Tot eindepunt en weer terug, wel trek gekregen dus een croissant en warme choko gescoord.

En nu door naar de andere kant waar een fort ligt. Hier heerlijk gewandeld en genoten van alle uitzichten. Inmiddels half 4 en besloten terug naar hotel te gaan. Onderweg in de supermarkt rondgekeken en wat  broodjes voor morgen gekocht. Bijna bij het hotel een kabab zaak in gelopen en een kiprol met patat gegeten. Prijzen zijn te overzien, beetje met Nederland te vergelijken, maar door de dure trein ons dag budget wel overschreden.

Eenmaal in hotel lekker vroeg gaan slapen want het was een mooie dag, maar wel erg lang. Morgen weer genoeg op de planning.

Dag 2 Oslo

Door de vuilnisman veel te vroeg wakken, 5 uur. Maar welde tijd om ons lekker op te frissen en na een lekker en vers ontbijt, lekker vroeg op pad. Vandaag pakken we dan toch de bus ver weg, en wandelen terug. Dus hup kaartje voor de bus en gaan.

Na 20 minuten bus zijn we er. Eindpunt, hier zijn vele musea, maar ook mooie uitzichten. Hier begint onze wandeldag, mistig en het sneeuwt lichtelijk. Na even genoten te hebben van het uitzicht onze wandeling aangezet. Langs het water, door een woonwijk met erg leuke huizen die aan het fjord lagen. Na een stuk woonwijk het bos in. Het is voorzichtig lopen want erg glad soms. Dit bleek uiteindelijk best een uitdagende route te zijn. Prachtig langs water, beetje heuvels. Na een korte foto en zit stop weer verder. Hier moesten we langs rotsen, en over gladde ijzige vloer. Ja hoor daar ging Sammie, vastgeklampt aan de wand, vlak langs ijzige water en met elastieken benen omdat spek glad was. Maakte flinke klap op de keien wat een blauwe dij, arm en scheenbeen als gevolg was. Gelukkig kon ik wel doorlopen. Hup nog een stuk glad, en een plato.

Zo weer in de bewoonde wereld, langs een kleine haven. Er zwommen diverse eendjes en  zwanen dus onze broodje met hen gedeeld. Nu op zoek naar het beeldenpark. We wilden wel kop koffie maar niets gevonden en in het park was ook alles dicht. Hier lekker gewandeld en foto’s gemaakt. Even een broodjes stop gedaan en weer door. Inmiddels half 1 en eindelijk winkels gevonden waar we konden plassen en kop warme choko drinken. Even 15 minuten gehangen en net over de helft van de wandeling.

Door de winkelstraat en toen afgeslagen richting een volgend park. Nog steeds sneeuw, wel leuk en inmiddels ook de muts op gedaan. Na een paar kleine straatjes uitgekomen bij de grote begraafplaats. Indrukwekkend want veel hele oude graven, van voor 1800. Na nog fiks stuk hotel gevonden. Kapot en voldaan na alles wat we gezien hadden gaan eten. Mama had kipkabab en ik kipcurry. Smaakte prima en knapten we van op.

Nog even supermarkt stop en naar de kamer. Eerst eens de schade van de val bekijken, nou ben erg blauw overal. En zitten en liggen wordt lastig want mijn dij doet fiks pijn. Na opfrissen lekker op bed gaan liggen en netflix aangezet.

Dag 3, Oslo - Bergen

De wekker ging vroeg, want op tijd bij het station zijn. Slecht geslapen door mijn dikke en blauwe dij maar ja het zij zo. Na opfrissen alles gelijk meegenomen om te ontbijten. Na relax ontbijt, naar station. Het regende dus nat, bahhh. Na 15 minuten lopen, station gevonden. Alles overzichtelijk dus ook zo de trein gevonden. Na wat selfies onze coupee gevonden. Hele Nederlandse coupe.

Wordt een lange tocht, 7 uur in de trein en achteruit. Prachtige tocht, veel sneeuw, mooie uitzichten en vele foto’s gemaakt. Op de trein kon je lekkers kopen, en lekker koppie koffie gescoord. Alleen te ver gelopen doordat de nummers van de coupes niet echt goed vermeld staan maar ja einde van de trein dacht ik toch moet terug.

De rit ging snel voorbij, veel sneeuw onderweg. Helaas niet in Bergen, alleen maar regen. Moeten het ermee doen, dus hup met koffers en al naar hotel. Na kleine 10 minuten gevonden. Alle Nederlanders weer voor ons die in de trein ook zaten. Na inchecken de kamer bekeken. Met zijn 2 hebben we een 5 persoonskamer gekregen.

Toch nog maar even wandelen, het is hier stukken drukker. Beetje veel toerisme en voor het eerst ook souvenir winkel gevonden. Even langs de haven gelopen en weer terug richting hotel. We hadden honger maar veel restaurants waren gesloten. Die open waren, waren of duur, of helemaal vol. We zijn gegaan voor afhaal chinees. De kamer had toch goede zitplekken. Eenmal in de kamer de garnalen loempia’s en garnalen pasta met groente opgegeten.

Na half uurtje nog naar de supermarkt gewandeld. Wilde wat lekkers drinken, maar mochten niet kopen. Regels alcohol mag na 6 uur niet meer in de winkel verkocht worden. Rare regel want in de bar kan je zo wat bestellen maar heel duur of voor 6 uur de winkel in lopen  en alles kopen niemand die dan opkijkt. We doem het met een chocolaatjes en koude chocomel. Eenmaal inde kamer netflix aangezet en naar bed.

Dag 4 bergen en fjord cruise

Naeen onrustige nacht veel te vroeg wakker. Dan maar vroeg ontbijten. Lekker wandelen door Bergen maar al gauw laat Bergen zijn grilligheid zien, regen, regen en nog eens regen. Wij laten ons niet kennen en met paraplu en plastic regenjas wandelen we stug door. Genoten van de waterkant en lieve huisjes. Aan einde een park met prachtig uitzicht. Alleen door slechte weer niet veel van gezien. Na een uurtje waren we er klaar mee en zijn terug gelopen op zoek naar koffie. Het is zondag dus alles dicht maar lang leve de mac donalds, altijd open ook voor koffie.

Na opwarmen zijn we richting de boot gelopen. Hier de laatste plaatsen aan het raam bemachtigd. Helaas komt met bakken uit de hemel dus naar buiten wordt lastiger. Na een 20 minuten op pad, en zowaar even droog dus van genomen en buiten op de boot gekeken. Langs de fjorden zo prachtig zelfs met slecht weer. Zo nu en dan droog dus hup naar buiten zolang het droog was. Zo mooi, overal huisjes in de middel of no where.

De cruise mensen deden hun best iedereen naar hun zin te maken. De muziek werd op het uitzicht afgestemd, zo leuk. De watervallen bevroren en sommige fjorden zelfs. Soms waren we net een ijsbreker en uiteraard met Titanic muziek op achtergrond. Na 3,45 minuten waren we weer terug. Op zoek naar wat eten, en uiteindelijk bij pizzeria terecht gekomen. Een hele goede zelfs en gekozen voor een toetje. Pancakes, jammie. Hierna hotel opgezocht en gaan netflixen.

Dag 5, Bergen - huis

Laatste dag alweer maar nog tot 2 uur de tijd. Besloten om te gaan wandelen, we willen kijken of naar boven te wandelen was. Helaas was alle regen van gisteren en vannacht ijzel geworden, lopen zelfs op bergschoenen niet te doem.

Na een Ford bezoek besloten om dan toch met de monorail naar boven te gaan. Dan maar zo, en wat een mazzel. Hier lag 30 – 50 cm sneeuw, en dus hier heerlijk van genoten. Uiteindelijk 3,5 uur hier gewandeld, wel halverwege een warme choko gescoord. Deze bij uitzichtpunt lekker gedronken. Om 13:15  pas weer naar beneden gegaan.

Half 2 onze koffers bij hotel gehaald. De bus opgezocht en hup terug naar huis. Op vliegveld nog even broodje gegeten en naar huis. Erik stond ons op te wachten en naar huis. Wat een prachtige dagen, alles gehad. Dankje mams, was zo gezellig.