Dag 1:

Vandaag heel vroeg op pad, 2 uur de wekker, 2:45 bij mama om de koffer gereed te maken en hup naar Schiphol. Niet alles verliep even lekker, stonden in de verkeerde rij moesten van vertrekhal 1 naar 3, eenmaal bij 3 ingecheckt en toe moesten we weer naar 1, zucht bezigheidstherapie op deze manier. Starbucks koffie geregeld en na een koppie door naar vliegtuig, door tijdverlies verkeerde rij konden we daar zo doorlopen vliegtuig in. Verkeerde rij gaan zitten, gaat lekker zo. Ok 3 uurtjes vliegen zit er zo op, en de landing was alles behalve zacht maar we hebben het gered.

Fins Lapland is onze bestemming. Hup de koffer, de bus van Tui in en naar hotel. Dit ging wel vlekkeloos en met half uur in hotel. Eerst spullen uitgepakt en toen warm aangekleed -12 is hier lekker warm vinden de Finnen, ja hoor wij niet.

Aan de wandel, naar de supermarkt. 2 km lopen, een flinke huppel maar in de sneeuw leuk om te doen. Veel foto’s en veel gelachen voordat wij benden waren. De supermarkt, stelt weinig voor maar ie kan alles vinden wat je zoekt. Even opwarmen in het café met een thee en een Finse specialiteit een rendier hotdog. Smaakte erg goed en wel trek gekregen zo. Na een uurtje, lekker terug aan de wandel. Zelfde weg terug genomen, en net zoveel lol. Onderweg nog een poolhaas gezien, veel dons, witte zwarte puntpoortjes. Eenmaal in hotel, spelletje erbij gepakt en lekker warme chocomel gedronken. Om 18:00 onze thermokleren ophalen, dit was even passen en meten maar uiteindelijk beide de juiste pakken en schoenen gevonden. Hierna eten, lopend buffet en alles vers klaargemaakt. Goed te eten allemaal, en koekje let koffie als toet.

Dag 2,

Eerste kennismaking met Finse tradities: de sneeuwschoenen. Aantrekken is al een kunst opzich, nummer 1 lukt goed want dan kan je op je andere knie zitten maar nummer 2 is toch lastig. Zo we kunnen, de begeleiding had flink de pas erin en wij konden hem niet bijhouden, liepen veelal achteraan maar ach ze wachten ergens toch wel.

Prachtig echt prachtig door die bergen sneeuw heen lopen, in de bossen. Na uur lopen kwam de zon op en klaarde de lucht op, helblauwe hemel. Wat een genot is dit zeg! Nog half uur verder, een tipi tent waar wij warme bessensap kregen. Even opwarmen ook al is het maar -12 volgens de Finnen is toch heerlijk hoor. Zo via een ander pas weer terug, af en toe een zijstapje diepe sneeuw in en gelijk tot de knieën erin, wil niet weten hoever je zakt als je met gewone schoenen erin stapt. 3 uur lang genoten en veel foto’s gemaakt.

In het hotel aangekomen, gingen een stel Nederlanders naar de pieste en wilde wij ook wel gezien het mooie weer. 5 euro bus enkele reis, 10 euro gondel omhoog. Mooi, mooi en mooi, voor skiërs heerlijk want is heel rustig hier op de pistes. Wij gaan alleen uitzicht spotten, alleen boven op de berg veel wind en je balen zouden eraf vriezen. Wij hebben bij uitzicht wat foto’s gemaakt en gauw naar binnen gerend voor warme choco. Hierna door terug via de gondel naar beneden en daar nog een winter trail gepakt samen. Fantastisch hoe verder we kwamen hoe mooier het werd. Uiteraard heerlijk foto’s geknipt.

Om 15:15 de bus en naar hotel. Daar ook nog een warme choko genomen en de sauna in gedoken. Opwarmen, lekker voor het moeien lijf. Slapen doen wij wel vannacht. 18:00 eten er daarna even Netflix aan. We hopen op een heldere nacht en wat Noorder licht. Rond 12:00 schokken we wakker, plaspauze en mama even voor het raam ohhhhh ohhhhhh Sam Sam Sam, het is groen! Noorderlicht! Dansje erbij, ok kleren aan en naar de Aurora kamer maar viel tegen daar dus weer terug naar de kamer. Na een kort debat besloten warm aan te kleden en hup naar buiten uit het licht van het hotel. Lampje vergeten dus de telefoon gebruikt maar tja daar was de batterij natuurlijk binnen 10 min mee leeg, accu’s kunnen niet tegen de kou. 1 1/2 uur buiten gestaan en gezien hoe het tafereel boven ons ontstond en ook weer wegtrok.

WoW dit is wel heel mooi en speciaal! We wilde terug en halver wege een vallende ster en nog meer licht shit we moeten terug hahahah. 10 min later kwam er nog iemand de berg afgewandeld, een mede Nederlandse reiziger maar hij was te laat. Niets meer. Koud maar voldaan terug in de kamer, hup slapen morgen wordt weer een mooie dag.

Dag 3:

8:00 de wekker, opfrissen en 9:00 aan het ontbijt. Gesprek van het ontbijt is het noorderlicht. Wij blijken degene te zijn die het langst alles hebben gezien, wat was het mooi. Als iedere dag niets mis met het ontbijt, alles vers gemaakt verse jam, warm eigen gemaakt brood, van alles aan beleg en yoghurt. De eitjes natuurlijk niet te vergeten. Buikje vol op naar de kamer, we moeten ons dik aankleden want het is een spannende dag. We besluiten 2 lagen aan te doen onder ons thermo pak. Na alles aan te hebben, wat wel even duurt want ja je trekt zoveel aan, naar de receptie waar wij worden opgewacht.

Eerst een helm halen beneden, Jezus wat is het heet binnen hahahah. Gauw helm mee en naar buiten. Eenmaal buiten staan de beesten op ons te wachten, de sneeuwscooters. Daar mag ik op rijden vandaag met mama achterop, een snelle uitleg en dan mogen we al. Jeetje, wat is dat vreemd zeg, hij vindt veelal zijn eigenweg en ik mag hem onder controle houden en das nog niet zo makkelijk. Ik ben de enige vrouw die rijdt ook nog eens, voel geen druk hoor. Al snel wordt ik door de begeleiding naar voren gehaald, langzaamste voorop.... bedankt hè moet gewoon even wennen aan de kracht en hoe je zo een ding bestuurd. Duiken gelijk de heuvels in, smalle doorgangen tussen bomen door maar laat mij niet kennen en ga gewoon door. Op gegeven moment het meer over, en vol gas. Ik bleef steken op 50 km per uur maar hij kan veel harder maar door al dat gesteuter moet je zoveel corrigeren en das zo zwaar dat ik dat wel hard genoeg vond.

Op gegeven moment mochten we ook stukjes diepe sneeuw doen, nou nee hoor mij niet gezien. Ineens ho stop, ja hoor een daredevil die vast was komen te staan in de diepe sneeuw. Na 1 1/2 uur werden we heel smal stuk in begeleid en daar gingen we, tegen een boompje aan. De scooter glee iets door naar rechts en probeerde te corrigeren maar was eigenlijk geen ruimte voor en vouwde ons zo om een boom heen. Denk nog geen 10 km per uur, gingen gelukkig langzaam. En nu de gids was al weg en duurde even voor hij terug kwam, eenmaal erbij zei die ohhh gaan wel lopen want is toch dichtbij ik regel dit wel. Nou daar ga je dan door de diepe sneeuw, mama had moeite en viel 2 keer... gelukkig een vriendelijke groep en iedereen hielp.

Eenmaal bij de kennel, heul heul veel honden. Blaffen en een kabaal, konden elkaar niet eens verstaan. Wat een enthousiasme hebben die dieren, ze willen gaan, gaan, gaan. Eerst uitleg over hoe de slee te bedienen. 1 iemand mag zitten, en 1 besturen. Besturen is vasthouden en remmen. Ik mag beginnen met het zware werk. Ok mama ploft neer in de slee, en nu wachten tot wij los gelaten worden. Voor ons gaan ze 1 voor 1, en dan zijn wij aan de beurt. Je moet de honden echt even tegen houden in begin want ze gaan gelijk, ze zijn ook gelijk stil. WoW, dit is prachtig zeg. We gaan door een sneeuw geul door het land heen, de dieren kennen de weg en wij zijn alleen maar passagiers. Af en toe moeten wij remmen en wordt niet gewaardeerd en krijgen boze ogen van de honden, ehhh ja sorry hoor ze stoppen voor ons.

Halver wege mogen we wisselen, volle gewicht op de rem en mama uit de slee, en ik erin. We doen 5 km maar dat gaat snel met deze gretige honden. Ze happen tussendoor een hap sneeuw weg en blijven gaan. Na een half uurtje zijn wij klaar. Lekker opwarmen in de tent, met een warme bessensap en een koekje. Plaspauze en weer door. We mogen weer de sneeuwscooter op, ik vind nu toch wel weer spannend vooral na het aprupte einde van daarstraks. Ik laat mij niet kennen en ga vol goede moet weer op de scooter en hup op pad. Dit loopt allemaal voorspoedig, merk wel dat mijn armen moe worden en mijn gasgeef duim.

Eenmaal terug toch best blij dat alles goedging en kon mijn armspieren laten rusten. Ben kapot hahahah. We hebben een snack box bij de receptie besteld en in de kamer alle lagen uitgegooid. Bij de bar een warme choco besteld en even tot rust gekomen. Mijn spieren zijn lekker aan krampen nog, toch te gespannen geweest op de sneeuwscooter maar niet gek een beest van 300 kilo in bedwang houden is lastig. Na een uurtje besloten om nog even naar buiten te gaan, we gaan sleeën want die heeft het hotel te leen staan. Een mooie heuvel opgezocht en daar gingen wij. Heerlijk voelen ons net een klein kind.

Na een uur het speelgoed terug gebracht en nog even gewandeld. Heerlijk door de sneeuw een pad gepakt en een fikse ronde gelopen. Hierna naar de kamer en door de zeurende spieren nog besloten om de sauna te pakken. Heerlijk, lekker weg sudderen. Etenstijd, en sluiten weer aan bij het buffet. Totaal geen spijt van dat wij die hebben bijgeboekt, eten is vers en goed. Na smul uurtje naar de kamer. Bewolkt, verdorie vanavond is er heel veel activiteit en bewolkt. Er is wel iets in de lucht te zien, maar door de bewolking zijn het alleen wat vegen. We gaan er niet uit, veel rumoer vannacht van mede mensen die toch naar buiten gaan. Ben benieuwd of zij meer gezien hebben, vermoed van niet gezien de wolken. We hebben nog diverse nachten en duimen toch nog even door op wat opklaring van het weer.

Dag 4

Zelfde ritueel, wakker worden, opfrissen, ontbijten. Vandaag gaan wij een uurtje later op pad maar honger dus gaan toch op tijd ontbijten. Na lekker ontbijt hup door naar buiten, we hebben een missie: Bevroren bellenblaas maar is toch wel heel moeilijk maar hebben gelachen en daar gaat het om.

Om 11 uur werden we opgehaald door een busje naar het ijshotel. Half uurtje rijden en we waren er, eerste toeristische ding gevonden check. Erg druk hier en beetje duwen bij de receptie. Eenmaal naar binnen viel de drukte mee, alles was prachtig en leuke foto’s gemaakt. Beetje opgetrokken met 4 andere Nederlanders op deze reis, erg gelachen. Ze waren een briefje van 1 bed vergeten dat je er niet op mocht liggen en dus de stoute schoenen aan getrokken en toch op bed gaan liggen. Na het bezoek mogen we lunchen in het ijsrestaurant. Heerlijk eten wat wel snel gegeten moest worden want -5 laat alles toch wel snel afkoelen. Hierna werden we weer terug gebracht naar het hotel. We waren vroeg terug en besloten te gaan wandelen, na een stuk wandelen sloot een groep van 4 aan. Nederlanders welke ook in het hotel zitten, leuke mensen. Sneeuw selfie, sneeuw engel werd niet voor terug gedeinsd en zo gelachen met zijn allen.

Short cut was het niet bepaald maar wel een prachtig stuk wandelen. Eenmaal beneden aangekomen met zijn allen in café wat gedronken. Hierna toch maar de hoofdweg terug gepakt, al kwekkend waren we ook zo boven. Eenmaal in hotel was het al bijna etenstijd dus even omkleden en even loungen. Eten was als altijd heerlijk. Vanavond voorspelt wat opklaring dus zetten om 00:30 de wekker. Mama verrast met een kinder ei en gefeliciteerd met der verjaardag. Eenmaal wakker, voor t raam hey sterren dus hup kleren aan en naar buiten. Dit kost even tijd gezien warme lagen maar eenmaal buiten werden wij beloond met het noorderlicht voor een half uurtje. Toen weer bewolkt werd terug naar de kamer gegaan en licht uit.

Dag 5,

Mama jarig en ging als eerste onder de douch dus ik zag mijn kans schoon om meegebrachte ballonnen op te blazen en ze nog eens te verrassen. Op naar het ontbijt daar belde Femke en begon te zingen ok iedereen weet gelijk dat mams jarig is maar de dag gaat verder en daarna weer dik in de kleren we gaan naar het rendierfarm.

Met busje worden wij opgehaald, en na half uurtje rijden waren wij er. Na een uitleg mogen wij in de slee gaan zitten, toen er beweging in de stoet kwam sloeg ons rendier op hol, gets en na even klooien hem aan de stop gekregen. Mij rot geschrokken maar we konden weer verder op pad. Lekker de natuur door achter het rendier aan en achter ons hadden wij last van een hijgend rendier hahaha. Na uurtje sleeën waren we terug en lekker opwarmen in een huisje met warme drank en koekje. Iemand had ook Valentijn koekjes meegenomen en uitgedeeld zo lief. Eenmaal weer terug in hotel een spelletje gespeeld en even opwarmen voor wij de sneeuw ingaan want vandaag valt er veel veel verse sneeuw.

Saunatje meegepikt en daarna eten. Na het eten de kamer in relaxen. Mams sliep zodra der koppie het kussen raakte, Netflix heeft mij nog even bezig gehouden. Na een tijdje slapen werden wij 23:00 wakker en toch besloten nog even naar buiten te gaan want we zagen wat activiteit. Helaas buiten was er niets meer te zien. Na half uurtje de kamer weer opgezocht en gaan verder slapen

Dag 6,

Ontbijt, lekker en dan klaarmaken voor onze into the wild dag. Een volle dag met sneeuwscooter, en na de sneeuw val van gisteren wordt het niet makkelijk gemaakt. De weg zit vol hobbels en ik ben nogal langzaam maar ja beter langzaam en veilig dan ene na andere ongeluk. Na een uurtje gingen wij een pad in wat nog geen pad was en hoppa daar lagen wij op onze kant. Zie dan maar op te staan vanuit een meter sneeuw.

Van de gids mochten we oefenen maar over geslagen en de mannen konden lekker los in de diepe sneeuw. Na een uurtje gingen we door. Hup weer erop en door, helaas 10 min. Later lagen we weer. Gaat lekker, maar zetten door en toch hoppa liggen we weer. Mama kon niet meer en heb ik bij de gids achterop laten zitten. Toen ging het tijdje goed totdat we weer de diepe sneeuw ingingen en hup lag Sammy weer. Fijn ook al die goed bedoelde tips van de medereizigers maar ik was er wel aardig klaar mee. We stopten bij een tipi en daar werd er door de gids door ons gekookt. Verse rendier soep, na een uurtje klaar en heerlijk van zitten smullen.

Toen weer door de sneeuwscooter op, door de rust wist ik mij nu beter te corrigeren (en waarschijnlijk ook door het vele vallen) en ging stukken beter en nu ging een ander een keer om. Beter ben ik het niet een keer, na oprapen weer door. Eenmaal weer op het betere pad, heel hobbelig maar wel beter dan de diepe sneeuw ging het stukken beter. Even over half 4 weer terug bij het hotel, en moet zeggen blij om ook. Mama helemaal kapot, en die zat alleen achterop. Ik moet zeggen het is mega leuk maar zo vreselijk zwaar om zo een groot ding continu onder controle te houden. Maar toch trots ben de enige vrouw die gehele trip alles heeft gereden, en dat heb ik toch maar even gedaan.

Dag 7,

Vandaag hebben we een vrije dag, en besluiten om na het ontbijt met de ski bus te gaan en een dorp verderop te gaan kijken. Na 40 min ski bus waren wij er, en liepen gelijk de shopping center in. Nou ja shopping center 4 winkels, supermarkt en een dranken winkel. Hier hebben wij bijna 2 uur rond gehobbeld en lekker rins geneusd. Toen we klaar waren aan de achterzijde richting het meer pad gelopen en zijn wij aan de wandel gegaan. Na een uurtje ons welverdiende Bailly opgedronken welke makkelijk koud te krijgen was gezien het gewoon kwestie van paar minuten onder de sneeuw stoppen was.

Na nog een uur wandelen honger gekregen en zijn wij bij Otso geeecht gekomen. Hier hebben wij een pizza met berenblees besteld. Moet je toch eens geprobeerd hebben hè, smaakte prima. Hierna opzoek gegaan naar de opstapplaats van de bus. Hier werden wij 10 min later opgepikt.

Een leuke dag gehad zo, eenmaal in hotel een kop warme choco gescoord en nog even half uurtje de sauna ingegaan. Na het eten laatste excursie: foreest skiën, mama gaat niet mee omdat toch wel zwaar voor het lijf is. Ik heb het geweten, was ploeteren. Er was geen pad en die maakte wij met de gids, wat het zwaar maakte. 4 keer gevallen en zie dan maar met die ski’s omhoog te komen. Op gegeven moment wel door dat het goed werkte om 1 ski uit te doen om op te staan maar dan nog uit de hoge sneeuw komen is niet altijd even makkelijk. Halverwege kwam er ook gezellig even een sneeuwstorm over, en zijn goed uitgetest. Na 3,5 uur ploeteren klaar en nog een drankje gedaan met de medereizigers. 23:45 terug naar de kamer, goh wat heb ik goed geslapen zeg die nacht.

Dag 8,

Na ontbijt, is het tijd om te vertrekken uit Lapland. Alles verliep voorspoedig en op vliegveld nog kop koffie gedaan. Een tussenstop in Ivalo, maar die vlucht was zo voorbij want duurde maar 20 min. Hierna door naar huis. 3 uur later weer in Amsterdam en Erik en Femke stonden al klaar om ons op te halen. Het was een heerlijke reis en wij zullen de sneeuw gaan missen.